Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomorska Rada Rolnictwa apeluje o unieważnienie przetargu na terminal zbożowy w Gdyni

MT
T.Urbaniak/Port Gdynia
Chodzi o wydzierżawienie Bałtyckiego Terminalu Zbożowego prywatnej firmie na 30 lat. Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że w wyniku przetargu za najkorzystniejszą została uznana oferta konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, TAPINI oraz RIBERA.

Pomorska Rada Rolnictwa chce unieważnienia przetargu na terminal zbożowy w Gdyni

Kilka dni temu Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozstrzygnął przetarg na dzierżawę Bałtyckiego Terminalu Zbożowego na 30 lat. Za najlepszą została uznana oferta konsorcjum Szczecin Bulk Terminal z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. SBT to spółka powiązana z holenderską Grupą Viterra, jednym z największych operatorów na świecie. Według pomorskich rolników, może to wpływać na ograniczeniem sprzedaży zboża wyprodukowanego przez rodzimych producentów.

– Nie wiemy co nastąpi w przyszłe żniwa. Ukraina chce do Europy, a ktoś nam wrzuca dzierżawę terminala na 30 lat. To chyba oczywiste, że infrastruktura krytyczna powinna być w polskich rękach – podkreśla Andrzej Sobociński, rolnik z powiatu nowodworskiego, członek Pomorskiej Rady Rolnictwa.

Sprawa gdyńskiego terminalu była głównym tematem obrad Pomorskiej Rady Rolnictwa. Przypomnijmy, że jest to organ opiniotwórczo-doradczy powołany przez marszałka województwa pomorskiego w odpowiedzi na nasilające się problemy pomorskiego rolnictwa.

– To, co spędza nam sen z powiek, to zaskakujący wynik przetargu w Gdyni. Widzimy niejasne reguły tego postępowania. Dlatego naszym zdaniem przetarg należy unieważnić i powtórzyć – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W swoim apelu Rada wskazuje też polskie podmioty, które mogłyby podjąć się roli operatora terminala w Gdyni.

– To może być na przykład Krajowa Grupa Spożywcza czy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – czytamy w apelu PRR.

W 2022 roku, przed kryzysem związanym z ukraińskim zbożem, ówczesny rząd mówił o tym, że w gdańskim porcie powstanie terminal zbożowy. – Niestety agroterminala w Gdańsku jak nie było tak nie ma – podsumowują członkowie Pomorskiej Rady Rolnictwa i żądają wyjaśnień w tej sprawie.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wyjaśnia, że przeprowadzenie publicznego przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w Porcie Gdynia. Zarząd Portu dopilnował, aby postepowanie było konkurencyjne, otwarte, transparentne i prowadziło do wyłonienia najkorzystniejszej oferty pod kątem ekonomiczno-technicznym.

Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 22 września 2022 roku. Komisję Przetargowa po wnikliwej analizie wybrała 4 oferty ostateczne. 8 listopada 2023 roku na stronie internetowej spółki zamieszczono informację o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Najwyższą ilość punktów otrzymała oferta konsorcjum spółek: Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o., Tapini Sp. z o.o. oraz Ribera Sp. z o.o. Zaznaczyć należy, że Przetarg zgodnie z ogłoszoną Specyfikacją Postępowania zakończy się w dniu zawarcia Umowy Dzierżawy.

Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędne są:

  • - Uzyskanie przez Dzierżawcę (oferenta) zgody Prezesa UOKiK na koncentrację
  • - Zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej
  • - Zgoda Walnego Zgromadzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Jak wyjaśnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, wybrana oferta gwarantuje nie tylko ponad 5-krotnie wyższe przychody z czynszu dla Portu Gdynia, ale także ponad dwukrotnie wyższą powierzchnie składową i ratę przeładunkową niż dotychczas.

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zabezpieczył w postępowaniu i treści przyszłej umowy dzierżawy również interes polskich rolników gwarantując publiczny charakter terminalu zbożowego. Dzierżawca zobowiązuje się do obsłużenia każdego zainteresowanego przeładunkiem klienta a w przypadku nieuzasadnionej odmowy umowa przewiduje możliwość nałożenia kar finansowych oraz uprawnienie Wydzierżawiającego do rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym. Kwestię zbadania ewentualnego zdominowania rynku spowodowanego nadmierną koncentracją Wydzierżawiający pozostawia Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako organowi wyposażonemu w odpowiednie kompetencje ustawowe - głosi komunikat ZMPG SA.

Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich do zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż 10 lat niezbędne jest uzyskanie zgody ministra właściwego ds. gospodarki morskiej w formie decyzji administracyjnej.

- Wszelkie pojawiające się głosy w przestrzeni publicznej wzywające do unieważnienia postępowania należy uznać za wysoce szkodliwe z uwagi na obowiązujące przepisy prawa, zobowiązania wynikające z umów dofinansowania inwestycji ze środków UE oraz potencjalne negatywne konsekwencje finansowe dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA - informują władze portu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pomorska Rada Rolnictwa apeluje o unieważnienie przetargu na terminal zbożowy w Gdyni - Dziennik Bałtycki

Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto