Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nietypowe obrazki w Korzeniewie. Wodami Wisły, w górę rzeki, transportowane są wielkogabarytowe elementy konstrukcyjne [ZDJĘCIA]

Mirosław Wiśniewski
Mirosław Wiśniewski
Na transport wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych przewożonych barkami w górę Wisły natknęliśmy się w Korzeniewie
Na transport wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych przewożonych barkami w górę Wisły natknęliśmy się w Korzeniewie Mirosław Wiśniewski
Odwiedzający wiślaną przystań w Korzeniewie (gm. Kwidzyn) mogli ostatnio natknąć się na zaskakujący widok. Mowa o barkach, które wiślanym traktem transportowały ogromne elementy konstrukcyjne w górę rzeki. Jak się okazuje to elementy związane z rozbudową Kompleksu Olefin w zakładzie produkcyjnym PKN Orlen w Płocku.

- To kluczowy projekt w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat. Przy budowie Kompleksu Olefin III, o powierzchni prawie 100 ha (czyli 140 boisk do piłki nożnej) zostaną zastosowane najnowsze technologie, które pozwolą m.in. na wzrost efektywności energetycznej, w tym redukcję o 30 procent emisji CO2 na tonę produktu – informuje Ireneusz Wypych z Zespołu Prasowego PKN Orlen S.A.

Zaskakujące obrazki na przystani wiślanej w Korzeniewie - wielkogabarytowe konstrukcje transportowane w górę rzeki

Jak wyjaśnia PKN Orlen produkty petrochemiczne, wytwarzane w Kompleksie Olefin, będą bazą do produkowania wszelkich przedmiotów codziennego użytku, m.in. środków czystości i artykułów higienicznych oraz medycznych, a także włókien syntetycznych do produkcji odzieży czy masek ochronnych. Powstawać z nich będą również m.in. części samochodowe, elementy sprzętów AGD i urządzeń elektronicznych.

- W celu budowy Kompleksu Olefin III konieczne jest przetransportowanie potężnych fragmentów nowych instalacji, które przypływają do Płocka drogą wodną z fabryk z Azji, przez port w Gdańsku. Po dotarciu do Płocka elementy są rozładowane na tzw. nabrzeżu petrochemii, a następnie transportowane w godzinach nocnych przy niskim natężeniu ruchu drogowego, na teren budowy ulicami Płocka – dodaje I. Wypych.

Pierwsze transporty elementów instalacji do budowy Kompleksu Olefin III dotarły do Polski drogą morską w styczniu 2023 r. z portu w Szanghaju (transport trwał ok. 30 dni). Następnie przez port w Gdańsku i drogę wodną na Wiśle (prawie 400 km) pierwsze transporty urządzeń ponadgabarytowych przetransportowano do Płocka.
Warto jednak dodać, że to nie koniec transportów tego typu. Pod koniec kwietnia 2023 r. planowany jest bowiem transport największych elementów, które będą dłuższe niż boisko do gry w piłkę nożną. Zgodnie z zapowiedziami będą miały ok. 120 m długości, 9 m szerokości oraz wadze sięgającej 850 ton.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto