- Przenosimy produkcję do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Łysomicach. Teraz jesteśmy firmą z japońskim kapitałem. Tam mamy budynki, miejsce. Decyzja o przenosinach wiąże się dywersyfikacją naszej produkcji. Cały czas szukamy nowych klientów i zleceń - informuje Ryszard Szewczyk, dyrektor kwidzyńskiego ZEM Polmo.
W Łysomicach firma będzie zajmowała się taką samą produkcją, jak w Kwidzynie.
- Będzie to wykonywanie wtrysków (klosze lampowe) oraz tłoczenie blachy na zimno dla przemysłu z sektora automotive. ZEM Polmo ma również produkty własne, sprzedawane są na rynku europejskim - wyjaśnia Ryszard Szewczyk.
Zakład zatrudniał w Kwidzynie 45 osób. Wszyscy pracownicy otrzymali propozycję kontynuowania zatrudnienia w Łysomicach, jednak nie wszyscy z niej skorzystali. - Na przeniesienie zdecydowało się 10 pracowników, część pracuje jeszcze w Kwidzynie, natomiast 25 osób nie przyjęło oferty - tłumaczy Szewczyk.
Nie wiadomo jednak, jaki los czeka hale produkcyjne, które pozostaną po zakładzie oraz teren, który wciąż należy do poprzednich właścicieli akcji ZEM.
Firma została w całości sprywatyzowana w 2005 roku po tym, jak wojewoda pomorski wystawił wszystkie udziały na sprzedaż. Jednak już kilka lat wcześniej próbowano sprzedać akcje ZEM Polmo. Kupnem udziałów zainteresowane były wówczas firma z branży motoryzacyjnej z Turynu, polska firma z Bydgoszczy z branży tworzyw sztucznych oraz amerykańska firma z Nowego Jorku, prowadząca od kilku lat interesy w Polsce w branży narzędziowej i tworzyw sztucznych.
Prywatyzacja wcale nie okazała się łatwa - ze względu na przekraczające 10 mln zł zadłużenie. Z czasem jednak zakład odbił się od dna i zyskał nowego właściciela. Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej był najstarszym państwowym przedsiębiorstwem działającym w Kwidzynie.
Przed laty zakład kojarzony był przede wszystkim z produkcją lamp samochodowych. Obecnie nie ma chyba jeżdżącego po Europie auta, w którym nie byłoby wyprodukowanego w Kwidzynie klaksonu. Z kierunkowskazami z ZEM Polmo jeżdżą też wszystkie europejskie fordy. Zakład produkuje elementy dla takich marek motoryzacyjnych jak Ford, Opel, Mercedes, Fiat, Toyota, Man, Scania, Volvo, Daewoo i Chevrolet.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?