Pięć tematów zebrano w cyklu „Opowieści z krypty". Cztery z nich stanowią cykl „Historia obrazem malowana". Celem zajęć jest, poprzez inną niż w szkołach formę nauczania historii, podniesienie umiejętności krytycznej oceny źródeł i dowodów, oddzielania faktów od interpretacji oraz śledzenia przyczyn i skutków wydarzeń historycznych. W ramach warsztatów organizatorzy zachęcają do rzeczowych dyskusji i dzielenia się własnymi opiniami.
Zajęcia prowadzone są zróżnicowanymi metodami, w oparciu o istniejące obiekty historyczne Kwidzyna, dając możliwość bezpośredniego poznania tych zabytków jak i roli, jaką odgrywało nasze miasto oraz region w historii.
Warsztaty zostały podzielone na dziewięć tematów, w ramach których przyjęte zostały różne formy prowadzenia jak i odpowiedni do poziomu uczniów zakres poruszanej problematyki.
Tematy warsztatów
Opowieści z krypty. Trzech Mistrzów – trzy tajemniceWarsztaty mające charakter wprowadzenia do cyklu. Tematyka dotyczy odkrytych w prezbiterium kwidzyńskiej katedry pochówków Wielkich Mistrzów Zakonu Krzyżackiego. Historia i mity związane z nimi. Zajęcia prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną.
Opowieści z krypty. Gotyk na dotykWarsztaty prowadzone jako spacer tematyczny zarówno wokół zespołu katedralno-zamkowego jak i w samej katedrze. Omawiamy powstanie i rozwój stylu gotyckiego. Podczas warsztatów wskazywane są najbardziej charakterystyczne gotyckie elementy kwidzyńskich zabytków oraz jaką symbolikę przekazywały katedry gotyckie.
Opowieści z krypty. Kwedis, Marienwerder, Kwidzyn. Trzy nazwy - trzy historieWarsztaty tematycznie krążą wokół historii nazw naszego miasta w przeszłości, szczególnie w kontekście podboju tych ziem przez Krzyżaków. Rola Kwidzyna w tym podboju oraz jego przebieg i skutki.
Opowieści z krypty. 1410 - Wygrana wojna czy przegrany pokój?Tematem zajęć jest wielka wojna z Zakonem Krzyżackim. Warsztaty prowadzone w dwóch wariantach, jeden jest wprowadzeniem do tematu i ma formę zbliżoną do wykładu. W tym wypadku prowadzący skupia się na mało znanych aspektach wielkiej wojny z Zakonem Krzyżackim. Druga forma jest (na życzenie nauczyciela) podsumowaniem tematu wielkiej wojny z Zakonem i przybiera formę pojedynku słownego prowadzących warsztaty. Uzgodnione są wcześniej z nauczycielem tezy a szczególny nacisk położony jest na zaangażowaniem uczniów do dyskusji.
Opowieści z krypty. Związek Pruski – to zaczęło się w Kwidzynie.Warsztaty mają formę prezentacji treści aktu założycielskiego Związku Pruskiego, omówienia znaczenia najważniejszych fragmentów i okoliczności jakie towarzyszyły jego powstaniu. Omówienie wpływu powstania Związku na relację polsko-krzyżackie oraz role Związku Pruskiego w wojnie trzynastoletniej.
Historia obrazem malowana - „Bitwa pod Grunwaldem" Jana MatejkiWarsztaty stanowią część cyklu „Historia obrazem malowana". Oparte są na prezentacji multimedialnej, podczas której omawiane są najważniejsze treści w nim zawarte, odniesienia i impresje.
Historia obrazem malowana - „Hołd Pruski" Jana MatejkiWarsztaty stanowią część cyklu „Historia obrazem malowana". Oparte są na prezentacji multimedialnej, podczas której omawiane są najważniejsze treści w nim zawarte, odniesienia i impresje.
Historia obrazem malowana „Unia Lubelska" Jana MatejkiWarsztaty stanowią część cyklu „Historia obrazem malowana". Oparte są na prezentacji multimedialnej, podczas której omawiane są najważniejsze treści w nim zawarte, odniesienia i impresje.
Historia obrazem malowana - „Konstytucja 3 Maja 1791 roku" Jana MatejkiWarsztaty stanowią część cyklu „Historia obrazem malowana". Oparte są na prezentacji multimedialnej, podczas której omawiane są najważniejsze treści w nim zawarte, odniesienia i impresje.
Kontakt w sprawie warsztatów
Kwidzyńskie Centrum Kultury, Pracownia Regionalna
ul. Słowiańska 13, tel. 55 261 14 60
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?