1. Ochrona danych personalnych
Nie wolno!
- Instalować na komputerze programów pochodzących z niewiadomego źródła, gdyż mogą one służyć monitorowaniu zawartości komputera i pozyskiwaniu danych;
- Logować się z nieznanego komputera (np. w kawiarence internetowej), ponieważ może być na nim zainstalowane programy przechwytujące dane, np. loginy i hasła;
- Odpowiadać na pytania administratora, np. serwisu aukcyjnego albo bankowego, o dane takie jak hasła czy kody jednorazowe. W razie wątpliwości należy zdzwonić na infolinię. Banki nie komunikują się w taki sposób, o czym zwykle przestrzegają klientów na swojej stronie internetowej;
- Logować się do strony bankowej przez link podany w tekście wiadomości. Strona docelowa może łudząco przypominać stronę banku, służy jednak wyłudzaniu danych dotyczących kont bankowych.
Dokonywanie płatności
Nie wolno!
- Logować się do witryn obsługujących płatności w punktach publicznie dostępnych (tzw. hot-spotach);
- Korzystać z linków podczas logowania – zawsze należy wpisać adres witryny w oknie adresu przeglądarki.
Należy!
- Sprawdzić, czy strona, na którą się logujemy, ma bezpieczne połączenie szyfrowane, oznaczone skrótem https z rysunkiem kłódki (w odróżnieniu od nieszyfrowanego skrótu http);
- Upewnić się przed przelaniem pieniędzy, czy podane przez sklep konto jest tzw. elektroniczna portmonetką, czyli kontem generowanym na podstawie kupowanych np. w urzędzie pocztowym za 5 zł kart. Sprawdzić to można, wpisując nr rachunku bankowego choćby pod adresem http://www.konto.uwaga.info/, gdzie w przypadku karty typu pre-paid nie pojawi się żaden oddział banku, tylko centrala. Konto takie jest niebezpieczne, gdyż nie jest powiązane z żadnymi danymi personalnymi;
- Używać wszystkich zabezpieczeń oferowanych przez bank;
- Dokonywać płatności w Internecie, korzystając z witryn obsługiwanych przez centra rozliczeniowe (sklep internetowy nie ma wtedy dostępu do danych z karty płatniczej).
3. Zakupy na aukcjach i w sklepie internetowym
Należy!
- Sprawdzić, czy sklep ma adres firmy, NIP, REGON, nr KRS;
- Zapoznać się z opiniami o sprzedawcy, lub sklepie, umieszczonymi w przeznaczonych do tego serwisach i forach internetowych;
- Sprawdzić telefonicznie lub e-mailowo szczegóły oferty;
- Przed wysłaniem pieniędzy sprawdzić, czy poczta e-mailową nadeszło potwierdzenie przyjęcia zamówienia;
- Sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;
- Jeśli to możliwe, porównać ofertę z ofertami w innych sklepach lub aukcjach internetowych. Znaczna różnica np. w cenie powinna wzbudzić naszą czujność;
- Sprawdzić, czy zdjęcia kupowanego przedmiotu są wykonane przez sprzedającego. Jeśli zdjęcia pochodzą np. ze strony producenta danego towaru, istnieje ryzyko, że sprzedający nie jest w posiadaniu wystawianego przedmiotu;
- Nie dokonywać transakcji poza aukcją, nawet jeśli sprzedający proponuje wtedy lepsze warunki;
- Skontaktować się ze sprzedawcą w celu potwierdzenia danych potrzebnych do dokonania przelewu, pamiętając, że błyskawicznie otrzymany po zakończonej aukcji e-mail może pochodzić od oszusta. Im więcej informacji o sobie poda sprzedawca (adres, telefon), tym lepiej;
- Wybrać bezpieczny system płatności, unikać systemu płatności, który nie pozwala zidentyfikować odbiorcy albo systemu zdalnego przekazywania pieniędzy przy użyciu telefonu komórkowego;
- Wybrać funkcję depozytową portalu (jeśli takowa w danym portalu istnieje), jeśli cokolwiek wzbudzi podejrzenie odnośnie do sprzedającego.
Korzystanie z portali społecznościowych
Nie wolno!
- Publikować informacji, które mogą być wykorzystywane przez przestępców, np. adresu zamieszkania;
- Zamieszczać zdjęć, które mogłyby zostać wykorzystane do szantażu użytkownika profilu lub kogokolwiek innego.
Należy!
- Natychmiast powiadomić operatora portalu w przypadku, gdy ktoś podszywa się pod nas, np. zakładając na portalu społecznościowym profil z naszymi danymi.
Ofiara internetowego oszusta powinna
- Jak najszybciej powiadomić administratora danego serwisu, jak najszybciej powiadomić policję. Zabezpieczyć wszystkie możliwe dane dotyczące transakcji, m.in. datę rozpoczęcia i zakończenia aukcji, numer aukcji, opis przedmiotu aukcji, nick sprzedawcy, jego adres e-mail i inne dane;
- Jeśli poszkodowany kontaktował się ze sprzedawcą – zabezpieczyć korespondencję e-mailową lub SMS-ową, wykaz połączeń telefonicznych;
- Zabezpieczyć wszelką dokumentację potwierdzającą, w jaki sposób, kiedy i gdzie dokonano płatności;
- Zabezpieczyć link, jeśli logowanie do strony, na której dokonano płatności, nastąpiło tą drogą;
- Podczas drukowania ww. dokumentów uwzględnić nagłówek rozszerzony wiadomości, który wskazuje jego wirtualną drogę.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?