Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy akcja "Kupuj w Kwidzynie" była dobrym pomysłem?

Rafał Cybulski


Organizatorzy akcji "Kupuj w Kwidzynie" mieli do nas pretensje za jej krytykę, ale niezależne badania studentów PSW też wskazują, że akcja zakończyła się fiaskiem



Akcja "Kupuj w Kwidzynie" miała zmienić przyzwyczajenia handlowe kwidzynian, ale po ponad trzech miesiącach od rozpoczęcia jest ona powszechnie krytykowana. Z niepochlebnymi opiniami można się spotkać zarówno na forum e-kwidzyn, gdzie od tygodni trwa dyskusja na temat plusów i minusów akcji, ale spory materiałem poznawczym dysponują również studenci II roku ekonomii w Powiślańskiej Szkole Wyższej. 


- Studenci najpierw przeprowadzili ankiety, zarówno wśród klientów jak i firm biorących udział w akcji, a potem na podstawie zebranych danych przeprowadzili analizę SWOT - informuje dr Beata Pawłowska, która opiekowała się siedmioosobową grupą badawczą. 


Analiza SWOT (od ang. słów strengths, wesknesses, opportunities, threats) to jedna z najpopularniejszych technik analitycznych stosowanych w ekonomii, która polega na uporządkowaniu zebranych informacji w czterech grupach: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.


Niestety wśród mocnych stron i ewentualnych szans związanych z całym przedsięwzięciem więcej jest pobożnych życzeń niż realnych, namacalnych korzyści. Studenci naprawdę mieli sporo kłopotów, by w tych kategoriach wskazać 5-7 czynników, jak zwykle czyni się to przy analizie SWOT. O wiele łatwiej było im wskazać minusy i zagrożenia związane z przedsięwzięciem. 


- Niestety o podejściu do akcji samych handlowców najlepiej świadczy fakt, że z 51 firm, które biorą udział w akcji, na nasze ankiety odpowiedziało tylko 8. Jeszcze gorzej było z frekwencją na forum, w trakcie którego zaprezentowaliśmyv wynik naszych badań. Było na nim 4 lub 5 przedsiębiorców - informuje Piotr Czajka, jeden ze studentów, którzy przeprowadzili badania.


O wiele lepiej było z ankietami wśród klientów, bo wypełniło je ponad 130 osób. Niestety na ich podstawie da się stwierdzić , że szczytne w założeniach przedsięwzięcie, przyniosło więcej strat niż korzyści, bo choć sprzedawcy i kupujący pozostali przy swoim, to część tych ostatnich teraz ma jeszcze gorszą opinię na temat lokalnego handlu. Zresztą studenci wskazali na to w swojej analizie.


- Akcja nie jest reklamowana w taki sposób, jak bym sobie życzył, ja zrobiłem co mogłem. Mimo wszystko jestem upartym optymistą. Ważne, że zauważyli nas w Sandomierzu i tam chcą zainicjować tę akcję - tłumaczył Robert Malinowski ze Studia Siedem, inicjator akcji. 


Niewielu jednak podziela jego optymizm. Do klientów nie przemawia nawet argument, że powszechna drożyzna, to efekt wysokich cen wynajmu lokali. Natomiast badania studentów przyniosły jeszcze jedno ciekawe odkrycie, które na pewno nie jest na rękę lokalnym handlowcom - aż 35 proc. mieszkańców chce, by w naszym mieście powstał hipermarket. Na drugim miejscu wśród handlowych priorytetów znalazł się duży sklep elektroniczny, a na trzecim targowisko czynne codziennie.


Co ciekawe najwięcej korzyści z akcji wynieśli chyba studenci, którzy zebrali wiele ciekawych materiałów. 


- Może nasze badania wykorzystam, gdy będę pisał pracę licencjacką - przyznaje Piotr Czajka. 



Analiza SWOT akcji


Mocne strony
1. Wzbudzenie lokalnego patriotyzmu.

2. Próba zmiany sytuacji niekorzystnej dla przedsiębiorców.

3. Rozpoczęcie dialogu pomiędzy kupującym i sprzedającym.

4. Wzrost świadomości kupujących.

5. Wzrost dochodów przedsiębiorców i budżetu miasta.

6. Zmniejszenie bezrobocia.

7. Promocja lokalnych firm usługowych, handlowych i prod.

Słabe strony

1. Akcja przeprowadzona małym nakładem.
2. Wielu przedsiębiorców nie przyłączyło się do akcji.

3. Zbyt wysokie ceny za kartę rabatową, naklejkę na okno.

4. Brak realnej reklamy sklepów i rabatów, promocji.

5. Brak zmiany podejścia do promocji, udzielanych rabatów.
Ceny w Kwidzynie nadal nie są konkurencyjne.

6. Promowanie agencji reklamowej, która prowadzi akcję, zamiast samej akcji.

7. Brak zainteresowania akcją wśród mieszkańców miasta.

8. Za małe wsparcie ze strony władz lokalnych.


Szanse

1.Poznanie klienta, jego potrzeb i zasobności portfela.

2. Zmiana podejścia sprzedawców do lokalnego klienta.

3. Obniżenie czynszu pod wynajem lokali.

4. Obniżenie marży na towarach do sprzedaży.

Zagrożenia

1. Strata środków zainwestowanych przez firmy.

2. Podniesienie cen i wykluczenie klienta z dialogu

3. Obniżenie cen u większych przedsiębiorców i wykluczenie konkurencji z rynku

4. Zmowa klientów i wycieczki na zakupy poza Kwidzyn.

5. W przypadku fiaska akcji, obniżenie wiarygodności firm.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Czy akcja "Kupuj w Kwidzynie" była dobrym pomysłem? - Kwidzyn Nasze Miasto

Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto