Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żółte i czerwone kartki za niewłaściwą segregację śmieci. Tak gmina Prabuty walczy o prawidłowe sortowanie odpadów [ZDJĘCIA]

Karolina Staniszewska
Karolina Staniszewska
Urzędnicy walczą z nagminnym wrzucaniem śmieci do nieodpowiednich pojemników. W gminie Prabuty wprowadzono system kar za nieprzestrzeganie zasad segregacji odpadów.
Urzędnicy walczą z nagminnym wrzucaniem śmieci do nieodpowiednich pojemników. W gminie Prabuty wprowadzono system kar za nieprzestrzeganie zasad segregacji odpadów. UMiG Prabuty
Śmieci to zmora naszych czasów. Produkujemy ich coraz więcej, a mimo to dla wielu wciąż problemem jest ich utylizowanie, ale i segregacja. I to właśnie z niewłaściwym sortowaniem odpadów boryka się gmina Prabuty. Dlatego urzędnicy wprowadzili nowy system kar dotyczący braku lub nieprawidłowej segregacji śmieci.

Problem z segregacją odpadów w gminie Prabuty. Urząd wprowadza kary

Już w ubiegłym roku pracownicy zbierający odpady zgłaszali ewidentne przypadki łamania zasad segregacji odpadów. Dotyczyło to szczególnie pojemników ustawionych w zabudowie wielorodzinnej. Od stycznia 2023 roku gmina Prabuty zobligowała firmę odbierającą odpady do sprawdzania segregacji śmieci na terenie miasta i całej gminy.

Jak informuje Urząd Miasta i Gminy Prabuty, wiąże się to z coraz bardziej restrykcyjnymi poziomami recyklingu, a także z tym, że wielu mieszkańców nie przestrzega zasad sortowania odpadów. Aby walczyć z tym procederem gmina wprowadziła system żółtych i czerwonych kartek. Na czym on polega?

- W przypadku stwierdzenia po raz pierwszy niewłaściwej segregacji, pracownik firmy przyklei na pojemnik lub worek powiadomienie w formie żółtej naklejki z datą stwierdzenia niewłaściwej segregacji oraz wykona dokumentację fotograficzną zaistniałej sytuacji – czytamy w komunikacie UMiG Prabuty.

Jak dodają urzędnicy, w przypadku stwierdzenia po raz kolejny niewłaściwej segregacji, pracownik firmy odbierającej odpady, przyklei na pojemnik lub worek powiadomienie w formie czerwonej naklejki z datą stwierdzenia niewłaściwej segregacji oraz wykona dokumentację fotograficzną zaistniałej sytuacji.

Następnie na właściciela nieruchomości lub zarządcę czy wspólnotę zostanie nałożona opłata podwyższona za miesiąc lub miesiące, w których stwierdzono niewłaściwą segregację odpadów komunalnych. Opłata podwyższona od stycznia 2023 roku stanowi trzykrotność opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Czytaj też: Dzikie wysypiska śmieci w gminie Prabuty. Urzędnicy biją na alarm! [ZDJĘCIA]

Wielu mieszkańców gminy buntuje się przeciwko takiemu rozwiązaniu, tłumacząc, że w przypadku budynków wielorodzinnych, trudno dojść do tego, kto nie segreguje śmieci i wrzuca je do nieodpowiednich pojemników, a ukarani mają zostać wszyscy. Tę niesprawiedliwość w oczach mieszkańców wyjaśnia odpowiedzialność zbiorowa.

Jak tłumaczy burmistrz Marek Szulc, system nie jest doskonały, ale jest nadzieja, że choć w najmniejszym stopniu poprawi on przestrzeganie zasad segregacji odpadów.

- Był taki okres, kiedy ludzie zajęli się segregacją na poważnie. To były m.in. akcje w szkołach i my mieliśmy poczucie czegoś nowego. Teraz podupadła segregacja, ale i zmienił się asortyment śmieci. Ceny odbioru odpadów zmieszanych rosną cały czas, opłaty marszałkowskie za spalanie i składowanie rosną i inne ceny, takie jak transport też. A my staramy się nie podnosić ludziom tych opłat na nie wiadomo jakim poziomie. Ale musimy dbać o to, by nie było sytuacji, że nagle się nie bilansujemy. A trzeba pamiętać o tym, że bilans gospodarki śmieciowej jest autonomiczny, czyli musi się sam finansować. Oczywiście gmina może do tego dokładać, ale z czego ma dokładać? Dlatego chcemy utrzymać stopień segregacji na właściwym poziomie – wyjaśnia burmistrz Prabut.

Zasady optymalnej segregacji

Papier to m.in.:

  • opakowania z papieru lub tektury;

  • gazety i czasopisma;

  • katalogi, prospekty, foldery;

  • papier szkolny i biurowy;

  • książki i zeszyty;

  • torebki papierowe;

  • papier pakowy.

Do papieru nie powinno się wrzucać następujących odpadów:

  • papier powlekany folią i kalka;

  • kartony po mleku i napojach;

  • pieluchy jednorazowe i podpaski;

  • pampersy i podkładki;

  • worki po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych;

  • tapety;

  • inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Tworzywa sztuczne i metale to m.in.:

  • butelki po napojach;
  • opakowania po chemii gospodarczej, kosmetykach (np. szamponach, proszkach; płynach do mycia naczyń itp.);

  • opakowania po produktach spożywczych;

  • plastikowe zakrętki;

  • plastikowe torebki, worki, reklamówki i inne folie;

  • plastikowe koszyczki po owocach i innych produktach;

  • puszki po napojach, sokach;

  • puszki z blachy stalowej po żywności (konserwy);

  • złom żelazny i metale kolorowe;

  • metalowe kapsle z butelek, zakrętki słoików i innych pojemników;

  • folia aluminiowa;

  • kartoniki po mleku i napojach - wielomateriałowe odpady opakowaniowe.

Do pojemników na tworzywa sztuczne i metale nie powinno się wrzucać następujących odpadów:

  • strzykawki, wenflony i inne artykuły medyczne;

  • odpady budowlane i rozbiórkowe;

  • nieopróżnione opakowania po lekach i farbach, lakierach i olejach;

  • zużyte baterie i akumulatory;

  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny; inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Zaleca się zgnieść tworzywa sztuczne przed wrzuceniem do worka.

Szkło opakowaniowe to m.in.:

  • butelki i słoiki szklane po napojach i żywności;

  • butelki po napojach alkoholowych;

  • szklane opakowania po kosmetykach.

Do szkła nie powinno się wrzucać następujących odpadów:

  • szkło stołowe – żaroodporne;

  • ceramika, doniczki;

  • znicze z zawartością wosku;

  • żarówki i świetlówki;

  • szkło kryształowe;

  • reflektory;

  • nieopróżnione opakowania po lekach, olejach, rozpuszczalnikach;

  • termometry i strzykawki;

  • monitory i lampy telewizyjne;

  • szyby okienne i zbrojone;

  • szyby samochodowe;

  • lustra i witraże;

  • fajans i porcelana

  • inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Zaleca się wrzucać opakowania opróżnione z produktu, bez zakrętek, starać się nie tłuc szkła.

Odpady „zielone” - roślinne to m.in.:

  • gałęzie drzew i krzewów;

  • liście, kwiaty i skoszona trawa;

  • trociny i kora drzew;

  • owoce, warzywa itp.

Do odpadów „zielonych” - roślinnych nie powinno się wrzucać następujących odpadów:

  • kości zwierząt;

  • mięso i padlina zwierząt;,

  • olej jadalny;

  • drewno impregnowane;

  • płyty wiórowe i MDF;

  • leki;

  • odchody zwierząt;

  • popiół z węgla kamiennego;

  • inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Pozostałe odpady trafią do pojemnika na odpady zmieszane – jeśli będzie ich mniej, obniżymy koszty i przyczynimy się do poprawy stanu środowiska. Więcej o segregacji odpadów znajdziecie na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

ZOBACZ TEŻ:
Laboratorium mefedronu pod Prabutami. Wspólna akcja CBŚP i KSP doprowadziła do likwidacji nielegalnej produkcji. Zatzrymano dwie osoby [ZDJĘCIA, WIDEO]

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto