Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa ulicy Braterstwa Narodów w Kwidzynie jednym z tematów ostatniej sesji rady miejskiej. Co zmieni się na tej ulicy?

Karolina Staniszewska
Karolina Staniszewska
materiał UM Kwidzyn
Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Kwidzynie jednym z punktów obrad było omówienie planowanej przebudowy ulicy Braterstwa Narodów. Przypomnijmy, że miasto na tę inwestycję otrzymało 4,455 mln złotych w ramach Polskiego Ładu. Przywrócenie funkcji reprezentacyjnej miasta tej ulicy oraz zmniejszenie natężenia ruchu samochodów na tym odcinku, to jedne z założeń projektu przebudowy.

Podczas obrad ostatniej sesji kwidzyńscy radni dyskutowali między innymi o bardzo ważnej dla miasta inwestycji, jaką jest przebudowa ulicy Braterstwa Narodów. Jak zaznaczał wiceburmistrz Piotr Halagiera, ta inwestycja ma przywrócić tej ulicy funkcję reprezentacyjną miasta, ale to nie wszystko.

- Inwestycja ta pojawiła się w budżecie miasta w roku 2017. Od lipca 2017 roku do kwietnia 2018 roku trwały prace projektowe dotyczące przebudowy tej ulicy. Pierwotnie chcieliśmy zrealizować tę inwestycję w roku 2019, ale możliwości budżetowe na to nie pozwoliły i trafiła ona do planu wieloletniego. Jednak w lipcu 2021 roku złożyliśmy wniosek do BGK i miasto otrzymało dofinansowanie na realizację tej inwestycji z Programu Inwestycji Strategicznych Rządowego Funduszu w wysokości 4,455 mln złotych – mówił wiceburmistrz Kwidzyna Piotr Halagiera.

Głos w sprawie zabrała również inżynier Justyna Terpiłowska.

- Dokumentacja projektowa w całości powstawała w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków powiatu kwidzyńskiego, z uwagi na lokalizację inwestycji w strefie objętej ochroną konserwatorską. Założeniem przebudowy tej ulicy było przywrócenie funkcji reprezentacyjnej miasta, ograniczenie ruchu samochodowego i nadanie dominującej funkcji ciągom pieszym, zlokalizowanym po obu stronach jezdni. Założyliśmy budowę 17 miejsc postojowych oraz dwóch miejsc dla osób niepełnosprawnych w okolicach parku przy ulicach Targowa, Słowiańska, dodatkowo do dyspozycji mieszkańców jest około 150 miejsc istniejących, zlokalizowanych w najbliższej okolicy – mówiła Justyna Terpiłowska.

Jak dodała, przy zbiegu ulic Katedralnej, Braterstwa Narodów i Targowej, w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, miasto zostało zobowiązane do symbolicznego zaznaczenia bramy wjazdowej do miasta. Dodatkowo, na wysepce na skrzyżowaniu zostanie zaznaczona symboliczna historyczna granica zabudowy. Ponadto projekt zakłada ograniczenie szerokości jezdni do 6 metrów, poszerzenie chodników oraz wkomponowanie w nie elementów małej architektury.

- Dotychczas ciągi piesze w przeważającej części ulicy miały szerokość od 2,5 do 3,5 m, a w wyniku zwężenia jezdni udało nam się uzyskać szerokość ciągów pieszych powyżej 4 metrów. Ulica Braterstwa Narodów zyska także nowe oświetlenie. Od ulicy Słowiańskiej zaczną występować elementy małej architektury, czyli donice na zieleń, ławki, śmietniki, a w dwóch miejscach pergole (43 ławki, 34 donice z drzewami). Zagospodarowanie skończy się za skrzyżowaniem z ulicą Podgórną. Warto dodać, że w małej architekturze pojawi się też instalacja przestrzenna upamiętniająca historyczną linię zabudowy. Kolejnym elementem, na który kładł nacisk konserwator zabytków, to instalacje przestrzenne upamiętniające fundamenty bramy malborskiej. Mają to być postumenty w formie prostopadłościanu, które umożliwią montaż posągu/rzeźby – wyjaśniła Justyna Terpiłowska.

Po prezentacji przyszedł czas na pytania. Radna z KWW Kwidzyniacy, Jolanta Ważna, zwróciła uwagę na brak ścieżki rowerowej, zapytała również o konsultacje z mieszańcami tej ulicy.

- Konsultacji z mieszkańcami nie było. Natomiast wsłuchiwaliśmy się uważnie w głosy mieszkańców, które poprzedziły etap projektowania. Najważniejszą kwestią poruszaną przez zainteresowanych było poszerzenie chodników. Poza tym, na co zwracano uwagę to również to, że jest to jedyna ulica w naszym mieście, która jest pozbawiona drzew. To były główne bolączki, o których mówili tam handlujący, prowadzący działalność usługową, jak również mieszkańcy. Co do ścieżek rowerowych, to tam, gdzie powstają nowe nawierzchnie i gdzie jest na to miejsce, to tam je budujemy, albo wpływamy, że one tam powstają, tak jak to było na drodze wojewódzkiej (DW521 Kwidzyn-Prabuty, przyp. Redakcja). W ścisłym centrum miasta jest to niemożliwe – wyjaśniał burmistrz Andrzej Krzysztofiak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto