MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Powstanie największy szlak wodny w Polsce. Połączy śródlądowe drogi Pomorza oraz Warmii i Mazur

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Powstanie największy szlak wodny w Polsce
Powstanie największy szlak wodny w Polsce Tomasz Chudzyński
Będzie to kompleksowy, wodny szlak żeglarski - największy w Polsce i jeden z największych w Europie. Samorządy z Pomorza, Warmii i Mazur tworzą wspólny projekt.

Żeglarski Szlak Kulturowy Delty Wisły, Zalewu Wiślanego, Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego - taką nazwę nosi wspólny projekt, który w najbliższych latach realizować chcą samorządy z Pomorza oraz Warmii i Mazur. Będzie to naturalne połączenie zrewitalizowanych kilka lat temu śródlądowych tras turystycznych Pętli Żuławskiej z zabytkowym Kanałem Elbląskim i rozległym Pojezierzem Iławskim. Zbigniew Ptak, współtwórca i pomysłodawca turystycznej rewitalizacji i rozwoju szlaków wodnych na Pomorzu, uważa, że to poniekąd jest naturalny krok.

Zresztą już teraz wodniacy byli w stanie dotrzeć z warmińsko-mazurskich jezior na pomorskie, śródlądowe akweny. Problemem jednak jest brak infrastruktury. O ile szlaki Pętli Żuławskiej dysponują nowymi przystaniami, marinami i pomostami, zbudowanymi dekadę temu w ramach wspieranego przez Unię Europejską projektu, o tyle nieco gorzej sytuacja wygląda w poszczególnych częściach warmińskiego śródlądzia. Właśnie współpraca samorządów, muzeów, uczelni, lokalnych organizacji turystycznych i stowarzyszeń, wspierana przez Wody Polskie, może zapewnić fundusze na inwestycje w nowy szlak.

Pętla była pierwsza

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Tugi, Motławy, rzeki Elbląg, Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Łącznie 303 km, które można przepłynąć łodzią motorową, hausbotem, jachtem, a nawet kajakiem - czytamy w przewodniku po Pętli.

Śródlądowym szlakiem można np. pokonać trasę z Gdańska do Krynicy Morskiej, Fromborka, Elbląga, Malborka, mijając po drodze mniejsze, ale i urokliwe przystanie. W latach 2010-2014, powstało łącznie 16 obiektów żeglarskich, np. porty w Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich, Braniewie nad Zalewem Wiślanym, przystanie przy zamku w Malborku, marina w Elblągu, przystanie w Rybinie w Osłonce na rzece Szkarpawie czy prężnie rozwijająca się marina w Błotniku w gminie Cedry Wielkie.

ZOBACZ TEŻ: Będą zmiany w gospodarce śmieciowej gminy Tuchomie. Nowy przetarg, to nowe zasady i opłaty

Samorządy budowały infrastrukturę w ramach projektów wspieranych przez środki z UE. Celem był rozwój turystyczny, a co za tym idzie, gospodarczy, regionu. Całość kosztowała ok. 140 mln zł.

- W pierwszych latach przepłynęło wodami Pętli około 20 tys. żeglarzy. W kolejnych sezonach liczba ta zwiększyła się ponad sześciokrotnie - podkreślił Zbigniew Ptak, były starosta nowodworski, pomysłodawca i współtwórca programu Pętli.

Ta sama idea przyświeca planom budowy nowego szlaku.

Chcą współpracy

Samorządy z Warmii i Mazur oraz Pomorza podpisały niedawno list intencyjny dotyczący stworzenia nowego, kompleksowego szlaku łączącego akweny Pojezierza Iławsko-Ostródzkiego, Kanału Elbląskiego, Delty Wisły i Zalewu Wiślanego. Powstać mają nowe mariny, przystanie, pomosty cumownicze, miejsca noclegowe, punkty gastronomiczne. Szlak ten byłby jednym z największych w Polsce i w Europie.

- Już teraz można przepłynąć z Gdańska do Ostródy. Natomiast na trasie tej nie ma możliwości zatankowania paliwa, zdania ścieków itd. To jedno. Druga kwestia, nawet jeśli ktoś się obecnie zdecyduje na tę trasę, to obecnie szlak "oferuje" jedynie… widok na brzegi rzek i kanałów. Tymczasem region jest pełen atrakcyjnych miejsc - dawnych dworów, kościołów, historycznych budowli hydrotechnicznych, średniowiecznych zamków, miejsc unikatowych pod względem przyrodniczym. Każdy taki kulturowy element powinien być "zagospodarowany", przedstawiony w spójnej ofercie, a turysta-wodniak powinien mieć szansę zatrzymać się przy większości atrakcji. Te z kolei powinny być "spięte" komunikacyjnie, np. za pomocą tras rowerowych, wypożyczalni jednośladów czy konnych bryczek. My turystę musimy "spowolnić", zainteresować. Zatem, tak jak w przypadku Pętli Żuławskiej, nowy szlak może stać się gospodarczym pulsatorem rozwoju bazy noclegowej, lokalnych atrakcji, gastronomii. Do tego potrzebna jest spójna oferta - tłumaczy Zbigniew Ptak.

Program na szybko?

- Nasze porozumienie ożywi ten teren, pozwoli także na rozbudowę bazy żeglarskiej i turystycznej - mówił w czasie podpisania listu intencyjnego w Buczyńcu (na trasie Kanału Elbląskiego) Jacek Michalski, prezes Stowarzyszenia Żuławy i burmistrz Nowego Dworu Gdańskiego.

Zbigniew Michalak, burmistrz Ostródy oraz prezes Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego, dodawał, że utworzenie szlaku pozwoli całemu regionowi zaistnieć na mapie turystycznej Polski i Europy.

Przygotowanie programu Pętli Żuławskiej, a następnie pozyskanie środków i realizacja projektów budowlanych zajęła blisko dekadę. Zdaniem Zbigniewa Ptaka, obecnie tempo prac może być szybsze. Po stworzeniu programu kolejnym punktem działania będą starania o środki unijne. Trudno natomiast szacować, ile kosztowałaby budowa nowego szlaku. Należy założyć, że byłyby to koszty o co najmniej 50 proc. wyższe od tych, które wydane zostały na Pętlę Żuławską.

- Mamy niemal 40 samorządów i powiatów zdecydowanych na współpracę. Wspierać ideę chcą Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Muzeum Archeologiczne w Elblągu, Politechnika Gdańska czy Wody Polskie. To daje bardzo duży potencjał, dużą sprawczość - podkreśla Zbigniew Ptak.

- Uczestników jest wielu, bo ożywienie dróg wodnych oraz otwarcie na Bałtyk daje duże możliwości na rozwijanie turystyki wodnej na tym rozległym obszarze. Beneficjentami będą na pewno samorządy, które na pewno będą chciały realizować poszczególne przedsięwzięcia związane z turystyką i kulturą. A Wody Polskie też będą chciały uczestniczyć w podziale tego tortu inwestycyjnego - zaznaczał Andrzej Winiarski, dyrektor Wód Polskich w Gdańsku.

Wodna siatka połączeń

Żeglarski Szlak Kulturowy Delty Wisły, Zalewu Wiślanego, Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego zapewni szeroką sieć śródlądowych połączeń. Będą dwie, główne osie: Gdańsk, Elbląg, Miłomłyn, Ostróda (szlakiem rzek Pętli Żuławskiej, a następnie Kanału Elbląskiego) i dalej do Iławy. Druga będzie wiodła szlakiem: Gdańsk, Tczew, Gniew, Nowe. Obie połączą szlaki rzek Nogat (przez Malbork) i Tuga (przez Nowy Dwór Gdański). Będzie również pełny dostęp do Zalewu Wiślanego i położonych na jego wybrzeżu portów.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Festiwal podróżniczy za horyzontem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Powstanie największy szlak wodny w Polsce. Połączy śródlądowe drogi Pomorza oraz Warmii i Mazur - Dziennik Bałtycki

Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto