Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat kwidzyński. Przekroczono kolejny termin zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 207. Radni SLD mówią o kolejnych 2 latach remontu

Mirosław Wiśniewski
Mirosław Wiśniewski
Za nami rok 2020, a modernizacja linii kolejowej nr 207 nadal nie została zakończona
Za nami rok 2020, a modernizacja linii kolejowej nr 207 nadal nie została zakończona Fot. Mirosław Wiśniewski
Nadal nieznany jest koniec modernizacji linii kolejowej nr 207 na odcinku Malbork – Kwidzyn – granica województwa pomorskiego. Inwestycja przeciąga się w nieskończoność, choć zgodnie z planem miała zostać ukończona jesienią 2019 roku. Niedotrzymany został także termin wyznaczony na koniec roku 2020. Kolejny to I kwartał tego roku, ale coraz częściej mówi się, że prace przeciągną się o kolejne 2 lata.

O podjęcie energicznych działań na rzecz jak najszybszego przywrócenia pociągów pasażerskich na przechodzącej przez powiat kwidzyński linii kolejowej nr 207 (Malbork – Kwidzyn – Grudziądz – Chełmża - Toruń) apelował Klub Radnych SLD w radzie powiatu kwidzyńskiego. Jak podkreślano linia ta jest obok linii kolejowej Malbork - Prabuty - Iława Główna - Działdowo głównym szlakiem kolejowym łączącym powiat kwidzyński z Trójmiastem, Toruniem, a także z innymi ośrodkami w kraju.

- Wielokrotnie decydenci różnych szczebli podawali terminy zakończenia jej remontu. Niestety jest on przedłużany, co negatywnie wpływa na możliwość dojazdu do Kwidzyna, Gardei, Ryjewa i Sadlinek oraz wyjazdu z tych miejscowości. Wierzymy, że pandemia koronawirusa nie będzie trwała wiecznie i ograniczone obecnie możliwości podróżowania będą przywrócone. Ostatnio mówi się o kolejnym terminie otwarcia połączeń na linii Kwidzyn - Malbork wiosną 2021 roku. Natomiast po rozmyciu nasypu kolejowego w Rozpędzinach i dochodzących do nas wieści o sporach kompetencyjnych, dotyczących jego naprawy, połączenie kolejowe przez Grudziądz do Torunia ma być podobno otwarte najwcześniej za 2 lata - wyjaśnia Antoni Barganowski, przewodniczący Klubu Radnych SLD w radzie powiatu kwidzyńskiego.

Radni apelowali do Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego o podjęcie i skoordynowanie z sąsiednimi samorządami powiatowymi oraz gminami powiatu kwidzyńskiego skutecznych działań na rzecz jak najszybszego zakończenia remontu i uruchomienia pociągów na całej trasie.

- Kwidzyn należy do najbardziej rozwiniętych miast naszego województwa, dlatego tak ważne jest przywrócenie komunikacji kolejowej z innymi miastami i regionami - mówił A. Barganowski.

Starosta Jerzy Godzik zwrócił się do gdańskiego regionu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o przedstawienie zaawansowania prac oraz aktualnego harmonogramu realizacji inwestycji. Podkreślał, że modernizowana linia kolejowa nr 207 jest dla mieszkańców powiatu kwidzyńskiego głównym szlakiem kolejowym łączącym nasz powiat poprzez Toruń i Malbork z innymi aglomeracjami Polski. Dlatego niezmiernie ważne jest jak najszybsze przywrócenie ruchu pociągów na tym odcinku.

Przypomnijmy, że remont tej linii kolejowej trwa już piąty rok. Wszystko zaczęło się w maju 2017 roku, kiedy to konsorcjum firm NDI S.A. i PPM-T Sp. z o.o. rozpoczęły modernizację linii od Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W ramach inwestycji wyremontowanych miało zostać 70 km torów znajdujących się między stacjami Gardeja – Malbork. Przebudowanych miało również zostać 120 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mosty i 13 wiaduktów, dzięki czemu prędkość pociągów na tej trasie miała wzrosnąć do 120 km/h. Realizacja projektu początkowo miała zakończyć się jesienią 2019 roku.
W maju 2019 r. konsorcjum NDI przerwało prace z uwagi na nieuregulowane płatności ze strony zleceniodawcy. Chodziło o prace dodatkowe, które konsorcjum wyceniło na 12 mln zł, podczas gdy PKP PLK mówiło o 7,5 mln zł. Ostatecznie strony doszły do porozumienia, a prace zostały wznowione. Zakończenie remontu przesunięto natomiast na koniec 2020 r.

W maju ubiegłego roku PKP PLK S.A. poinformowała o modernizacji 35 przejazdów kolejowo-drogowych na remontowanej linii. Na niektórych z nich miały zostać zamontowane nowe rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Prace miały zostać zrealizowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego m.i.n. w Malborku (ul. de Gaulle’a), Kwidzynie (ul. Długa) oraz Sztumie (ul. Reja). Miesiąc później doszło jednak do podmycia i osunięcia torowiska w Rozpędzinach, w efekcie czego koniec prac przesunął się na bliżej nieokreślony termin. Wykonawca zadeklarował, że będzie to I kwartał 2021 roku, choć pojawiały się też głosy mówiące o przesunięciu zakończenia inwestycji o kolejne 2 lata. Nie wiadomo więc kiedy nastąpi realne zakończenie prowadzonych prac i wznowienie przewozów pasażerskich na tym odcinku. Póki co czekamy na odpowiedź ze strony PKP PLK.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto