Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat kwidzyński. Przekroczono kolejny termin zakończenia modernizacji linii kolejowej nr 207. Radni SLD mówią o kolejnych 2 latach remontu

Mirosław Wiśniewski
Mirosław Wiśniewski
Za nami rok 2020, a modernizacja linii kolejowej nr 207 nadal nie została zakończona
Za nami rok 2020, a modernizacja linii kolejowej nr 207 nadal nie została zakończona Fot. Mirosław Wiśniewski
Nadal nieznany jest koniec modernizacji linii kolejowej nr 207 na odcinku Malbork – Kwidzyn – granica województwa pomorskiego. Inwestycja przeciąga się w nieskończoność, choć zgodnie z planem miała zostać ukończona jesienią 2019 roku. Niedotrzymany został także termin wyznaczony na koniec roku 2020. Kolejny to I kwartał tego roku, ale coraz częściej mówi się, że prace przeciągną się o kolejne 2 lata.

O podjęcie energicznych działań na rzecz jak najszybszego przywrócenia pociągów pasażerskich na przechodzącej przez powiat kwidzyński linii kolejowej nr 207 (Malbork – Kwidzyn – Grudziądz – Chełmża - Toruń) apelował Klub Radnych SLD w radzie powiatu kwidzyńskiego. Jak podkreślano linia ta jest obok linii kolejowej Malbork - Prabuty - Iława Główna - Działdowo głównym szlakiem kolejowym łączącym powiat kwidzyński z Trójmiastem, Toruniem, a także z innymi ośrodkami w kraju.

- Wielokrotnie decydenci różnych szczebli podawali terminy zakończenia jej remontu. Niestety jest on przedłużany, co negatywnie wpływa na możliwość dojazdu do Kwidzyna, Gardei, Ryjewa i Sadlinek oraz wyjazdu z tych miejscowości. Wierzymy, że pandemia koronawirusa nie będzie trwała wiecznie i ograniczone obecnie możliwości podróżowania będą przywrócone. Ostatnio mówi się o kolejnym terminie otwarcia połączeń na linii Kwidzyn - Malbork wiosną 2021 roku. Natomiast po rozmyciu nasypu kolejowego w Rozpędzinach i dochodzących do nas wieści o sporach kompetencyjnych, dotyczących jego naprawy, połączenie kolejowe przez Grudziądz do Torunia ma być podobno otwarte najwcześniej za 2 lata - wyjaśnia Antoni Barganowski, przewodniczący Klubu Radnych SLD w radzie powiatu kwidzyńskiego.

Radni apelowali do Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego o podjęcie i skoordynowanie z sąsiednimi samorządami powiatowymi oraz gminami powiatu kwidzyńskiego skutecznych działań na rzecz jak najszybszego zakończenia remontu i uruchomienia pociągów na całej trasie.

- Kwidzyn należy do najbardziej rozwiniętych miast naszego województwa, dlatego tak ważne jest przywrócenie komunikacji kolejowej z innymi miastami i regionami - mówił A. Barganowski.

Starosta Jerzy Godzik zwrócił się do gdańskiego regionu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o przedstawienie zaawansowania prac oraz aktualnego harmonogramu realizacji inwestycji. Podkreślał, że modernizowana linia kolejowa nr 207 jest dla mieszkańców powiatu kwidzyńskiego głównym szlakiem kolejowym łączącym nasz powiat poprzez Toruń i Malbork z innymi aglomeracjami Polski. Dlatego niezmiernie ważne jest jak najszybsze przywrócenie ruchu pociągów na tym odcinku.

Przypomnijmy, że remont tej linii kolejowej trwa już piąty rok. Wszystko zaczęło się w maju 2017 roku, kiedy to konsorcjum firm NDI S.A. i PPM-T Sp. z o.o. rozpoczęły modernizację linii od Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W ramach inwestycji wyremontowanych miało zostać 70 km torów znajdujących się między stacjami Gardeja – Malbork. Przebudowanych miało również zostać 120 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mosty i 13 wiaduktów, dzięki czemu prędkość pociągów na tej trasie miała wzrosnąć do 120 km/h. Realizacja projektu początkowo miała zakończyć się jesienią 2019 roku.
W maju 2019 r. konsorcjum NDI przerwało prace z uwagi na nieuregulowane płatności ze strony zleceniodawcy. Chodziło o prace dodatkowe, które konsorcjum wyceniło na 12 mln zł, podczas gdy PKP PLK mówiło o 7,5 mln zł. Ostatecznie strony doszły do porozumienia, a prace zostały wznowione. Zakończenie remontu przesunięto natomiast na koniec 2020 r.

W maju ubiegłego roku PKP PLK S.A. poinformowała o modernizacji 35 przejazdów kolejowo-drogowych na remontowanej linii. Na niektórych z nich miały zostać zamontowane nowe rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Prace miały zostać zrealizowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego m.i.n. w Malborku (ul. de Gaulle’a), Kwidzynie (ul. Długa) oraz Sztumie (ul. Reja). Miesiąc później doszło jednak do podmycia i osunięcia torowiska w Rozpędzinach, w efekcie czego koniec prac przesunął się na bliżej nieokreślony termin. Wykonawca zadeklarował, że będzie to I kwartał 2021 roku, choć pojawiały się też głosy mówiące o przesunięciu zakończenia inwestycji o kolejne 2 lata. Nie wiadomo więc kiedy nastąpi realne zakończenie prowadzonych prac i wznowienie przewozów pasażerskich na tym odcinku. Póki co czekamy na odpowiedź ze strony PKP PLK.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto