Potężny huk słyszalny w całym powiecie kwidzyńskim. To dwa myśliwce F-16, "sprawdzenie cywilnego samolotu pasażerskiego"

Arkadiusz Kosiński
Arkadiusz Kosiński

Wideo

Źródło: TVN 24

Zobacz galerię (9 zdjęć)
Potężny huk, słyszalny dwukrotnie w odstępach kilkunastu sekund, przyprawił we wtorkowe popołudnie mieszkańców powiatu kwidzyńskiego o dreszcz. Było go słychać nie tylko w samym Kwidzynie, ale także w miejscowościach ościennych, a jak się okazuje, nawet w Grudziądzu.

Aktualizacja, środa, godz. 13

Oświadczenie rzecznika prasowego Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, ppłk Piotra Walatka

Ochrona polskiej przestrzeni powietrznej jest realizowana w ramach zintegrowanego systemu obrony powietrznej i przeciwrakietowej NATO oraz w systemie narodowym. Jednym z zadań dyżurujących sił jest udzielanie pomocy statkom powietrznym w sytuacjach awaryjnych.
W dniu 08.01.2019 roku para dyżurna samolotów F-16 wykonywała lot na polecenie Połączonego Centrum Operacji Powietrznych NATO. Na wysokości ponad 10.000 metrów samoloty przekroczyły prędkość rozchodzenia się dźwięku, której efekt mógł być słyszalny na ziemi.
Zadaniem pary dyżurnej F-16 było sprawdzenie cywilnego samolotu pasażerskiego pozostającego bez łączności ze służbami kontroli ruchu lotniczego.
Prowadzone działania odbyły się zgodnie z procedurami i obowiązującymi przepisami prawa.

Aktualizacja, środa

Kuba Kaługa, reporter RMF24, poinformował, że był to przelot dwóch myśliwców F16.

- To była para dyżurna polskich F-16, wykonywała zadania w ramach systemu NATO, prędkość dźwięku samoloty przekraczały na pułapie ponad 10 000 m - podaje RMF24.pl, powołując się na Dowdództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, w rozmowie z "Gazetą Pomorską", przyznał, że myśliwce wykonywały "zadania związane z ochroną powietrzną naszego kraju". Szczegółów komentować nie będzie.

- Wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, procedurami i zadaniami wykonywanymi przez myśliwce - zapewnia ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Aktualizacja, wtorek

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa potwierdza, że to jednak przelot dwóch myśliwców spowodował huk słyszalny na Pomorzu i Kujawach.

Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się już do Dowództwa Operacyjnego Rodzaju Sił Zbrojnych.

Wcześniej pisaliśmy...
Huk, przypominający dźwięk towarzyszący silnej eksplozji, dwukrotnie, w odstępach kilkunastu sekund, słychać było około godz. 18.30. W internecie pojawiły się informacje, że to przelatujące samoloty przekroczyły barierę dźwięku.

Informacji o jakichkolwiek lotach nie potwierdza 22. Baza Lotnictwa Taktycznego w Malborku, na którą powołuje się portal grudziadz365.pl.

- Również 23. Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim informuje, że dzisiaj żadnych lotów w naszym rejonie nie było - informuje portal.

A zatem co to było? Dyżurny kwidzyńskiej straży pożarnej, w rozmowie z naszym portalem, poinformował, że służby nie odebrały żadnej informacji o zagrożeniach, których huk mógł być źródłem.

Do sprawy wrócimy.

----------------------------------------------------------------
Zobacz także:
PERYSKOP 8.01.2019 - wiadomości z Pomorza:

Materiał oryginalny: Potężny huk słyszalny w całym powiecie kwidzyńskim. To dwa myśliwce F-16, "sprawdzenie cywilnego samolotu pasażerskiego" - Kwidzyn Nasze Miasto

Komentarze 223

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Miko

RUSCYYYY

s
sakyo

Wojsko dało du..... F-16 przekroczyły barierę dźwięku na znacznie niższym pułapie. Z pułapu ponad 10000m byłby potężny huk a nie było by tak silnej fali uderzeniowej, po której dzwoniły szyby w oknach, i było czuć wstrząs.

A
Anonim

ku..rła kto mi zapłaci za pobite szyby gdzie to zgłaszać jebane wojsko nie podaje nr. tel.

A
Anonim

Gdzie kończy sie logika, zaczyna się wojsko.. Nigdy się nie przyznają, że dali dupy.. Pierdoły napisać i robić ludzi w chu.., na tym najlepiej sie znają, tylko tyle potrafią ( pismaki jeba..) mjr. emeryt 31 Baza Lotnictwa Taktycznego......

Ś
Świadek

Dziwne Niemcy gonili ten samolot jeszcze u siebie póki nie wleciał w przestrzeń powietrzną Polski. Potem goniły go F16 w Polsce i też go nie dogoniły🤔. Jeszcze najdziwniejszy jest fakt że jedynym samolotem który przelatywał 10 minut wcześniej był Airbus A330 z Pragi do Seulu🤔ale napewno nie leciał przez Niemcy.

u
uczestnik zdarzenia

Sam słyszałem owe huki i przypominały raczej dwie eksplozje i odczuwalna była również fala uderzeniowa .Dnia następnego rozmawiałem z świadkami którzy zaobserwowali w momencie
huku potężny rozbłysk na niebie.Czy jest to możliwe !Zadaje sobie pytanie z jaką prędkością musiał
poruszać ścigany statek powietrzny że wymusiło to na F16 przekroczenie prędkości ponad dżwiękowej !Z tego co wiem to samoloty cywilne pasażerskie tak nie pędzą!

A
Azotek

Jebane Ruski...
Dziś słyszałem jak w celulozie, podobno kiedyś też nastąpił wybuch. Ludzie potruli się azotem, ale sama Celuloza i Urząd Miasta milczeli w tej sprawie długo

T
Tomek

Pamiętam lata 80 90 i przekraczanie bariery dźwięku przez samoloty naddźwiękowe . Ale ten głuchy huk i odczuwalna fala uderzeniowa nie przypominało nic co pamiętam z tamtych lat

M
Maruda

Do Anonima

Słyszałeś coś o prawie zachowania energii? Odejdź od komputera i wyjdź na świat realny, póki jeszcze nie jest za późno.

A
Anonim

Do marudy i co z tego gdyby nawet lecialy 10 maj:)siła gtzmotu soniczmego była by taka sama po prostu samolot poruszał by się od niego 10 x szybciej xd właśnie się popisales swoją znajomością fizyki

M
Maruda

Co innego pasja lotnicza, a czym innym jest fizyka fal akustycznych.

A
Anonim

Ten specjalista Mirosław Gawroński tylko się skompromitował.

M
Maruda

Do Sztumiak - gawno prawda. F 16 osiąga prędkość max. 2 300 km/h - ponad 2 Machy. Jeśli para leciała na przechwycenie z max prędkością huk musiał być porządny. I był.

M
Maruda

Stożek Macha porusza się razem z samolotem. Tak więc grom dźwiękowy jest słyszalny na całej trasie przemieszczania się samolotu z prędkością ponaddźwiękową. Ot i cała tajemnica.

A
Anonim

M8

Dodaj ogłoszenie