- Pierwszym etapem przygotowania inwestycji dla lepszych podróży koleją z Grudziądza w stronę Kwidzyna i Malborka oraz do Trójmiasta jest wykonanie dokumentacji projektowej. W planach jest takie rozwiązanie, by pociągi pasażerskie pojechały z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Zakładany efekt przyszłej rewitalizacji linii na odcinku Malbork – granica województwa, to o 15 minut krótsze podróże z Grudziądza do Malborka – informuje Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak podkreślono przewidziana jest wygodniejsza obsługa pasażerska na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie, gdzie powstaną nowe perony z wiatami oraz dojściami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.
Dokumentacja projektowa na trasę między Grudziądzem a granicą województwa określi zakres wymiany torów oraz remont mostów i wiaduktu. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym mają zwiększyć prace na przejazdach kolejowo-drogowych.
- Dokumentacja dla projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa” będzie gotowa w drugim kwartale 2023 r. Za kwotę 4,33 mln zł netto przygotuje ją firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. Zadanie współfinansowane jest w wysokości do 85 proc. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Realizacja inwestycji przewidziana jest po zabezpieczeniu środków w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 – dodaje P. Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Przypomnijmy, że od 5 lat trwa rewitalizacja tej samej linii na na odcinku od Malborka w stronę Gardei, aż do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Prace rozpoczęły się w maju 2017 roku, a w ramach inwestycji wyremontowanych miało zostać 70 km torów na trasie Gardeja – Malbork. Przebudowanych miało również zostać 120 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mosty i 13 wiaduktów, dzięki czemu prędkość pociągów na tej trasie miała wzrosnąć do 120 km/h. Realizacja projektu początkowo miała zakończyć się jesienią 2019 roku.
Po kolejnych przesunięciach terminu zakończenia prac wykonawca zapewniał, że przejazdy na odcinku Kwidzyn – Malbork zostaną ostatecznie uruchomione w marcu tego roku. Niestety dość szybko termin ten został przesunięty na czerwiec.
-Zaangażowanie wykonawcy prac na linii nr 207 jest mniejsze, niż oczekuje zamawiający. Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia zasadniczych prac budowlanych w czerwcu br., wynika z oceny zakresu zrealizowanych robót oraz pozostałych do wykonania. Dopiero wówczas możliwe będzie wznowienie ruchu pociągów na odcinku Malbork – Kwidzyn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zobowiązały wykonawcę do pełnej mobilizacji i przyspieszenia robót. Podobne działania prowadzone z innymi wykonawcami pozwalają skutecznie rozwiązywać problemy, a przede wszystkim uzyskiwać oczekiwane efekty w realizacji inwestycji – wyjaśniał P. Zieliński.
Bardziej skomplikowana jest natomiast sytuacja na trasie Kwidzyn – granica województwa pomorskiego. PLK czekają bowiem na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego akceptującą dokumentację naprawy uszkodzonego nasypu kolejowego w Rozpędzinach (gm. Kwidzyn). Prace w tym miejscu rozpoczną się dopiero po uzyskaniu decyzji WINB. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych, umożliwiających wznowienie ruchu pociągów na odcinku Kwidzyn – Gardeja, zgodnie z deklaracją wykonawcy planowane jest natomiast na koniec roku 2021.
- Uzyskane efekty zapewnią dobre podróże na odcinku między Gardeją a Malborkiem. Po realizacji kolejnego projektu, na który została podpisana umowa na dokumentację, możliwości podroży oraz atrakcyjność kolei w województwie kujawsko-pomorskim i w relacjach międzyregionalnych jeszcze bardziej się zwiększą – dodaje P. Zieliński.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?