Policjanci wielokrotnie apelują o daleko idącą ostrożność i bezwzględne nieotwieranie linków w wiadomościach, które otrzymujemy od nieznanych nam osób. Taką nieostrożnością wykazała się niestety 34-letnia mieszkanka Kwidzyna, która skorzystała z przesłanego linku i za jego pomocą zalogowała się na swoje konto bankowe.
Mieszkanka Kwidzyna straciła prawie 10 tys. zł - wystarczyło nieostrożne kliknięcie w przesłany link
- Wcześniej na jednym z popularnych portali społecznościowych kobieta wystawiła do sprzedaży zabawkę i otrzymała na Messengera wiadomość od osoby zainteresowanej zakupem wystawionego towaru. Po kilku minutach kobieta otrzymała kolejną wiadomość, tym razem z banku, z którego się dowiedziała, że z jej konta zostało wypłacone prawie 10 tysięcy złotych. Po zalogowaniu na konto czarny scenariusz niestety się potwierdził – informuje asp. Anna Filar, oficer prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Kwidzynie.
Mieszkanka Kwidzyna niestety dała się złapać w pułapkę oszustów, a jedno kliknięcie i jedno logowanie wystarczyło, aby „wyczyszczono” konto zgłaszającej.
Na czym polega to przestępstwo?
Oszuści kontaktują się ze sprzedającymi na platformie sprzedażowej za pośrednictwem komunikatora i informują, że są zainteresowani kupnem wystawionych przedmiotów. Podczas korespondencji przestępcy wysyłają do sprzedających link, dzięki któremu będzie możliwe otrzymanie zapłaty za zbyty towar. Klikając ten link, jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę banku, bądź też firmy kurierskiej. Sprzedający, logując się wtedy niby na swoje konto, podaje wszystkie swoje dane wrażliwe. Dzięki temu oszuści wypłacają później pieniądze z bankomatów na terenie kraju, najczęściej za pomocą aplikacji BLIK.
- Przekazywane przez oszustów linki, często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się też klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy właśnie informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie już nie jest takie łatwe – dodaje asp. A. Filar z KPP Kwidzyn.
Policjanci apelują również o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy wówczas zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.
- Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie lub komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Przekazując też swoje dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych – dodaje asp. A. Filar.
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?