Przestępcy działający metodą "na policjanta KWP" wciąż są aktywni. Oszuści, wykorzystując ufność i dobroć seniorów chcą wyłudzić ich oszczędności. Działają szybko i sprawnie. Warto też pamiętać, że wciąż modyfikują swoje przestępcze metody. Niekiedy podają się za pracowników elektrowni, poczty, ZUS-u czy opieki społecznej. Podają się też za członka rodziny np. wnuczka. W listopadzie br. na terenie powiatu kwidzyńskiego odnotowaliśmy aż 6 zgłoszeń dotyczących odebranych telefonów od rzekomego „policjanta” o nazwisku Wójcik. Jeden z seniorów 22 listopada br. stracił w ten sposób 15 tys. złotych.
Mechanizm działania sprawców jest zawsze podobny. Z seniorem, za pośrednictwem telefonu stacjonarnego, kontaktuje się oszust. Mężczyzna bądź kobieta podaje się policjanta i oznajmia, że na terenie innego miasta został znaleziony podrobiony dowód osobisty rozmówcy i istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś w najbliższym czasie będzie chciał wypłacić pieniądze z konta.
Mieszkaniec Kwidzyna stracił 15 tys. złotych!
Osoba podająca się za policjanta informuje swojego rozmówcę, aby z nikim o tym nie rozmawiał, nawet z pracownikami z banku, bo oni również mogą być zamieszani w tę sprawę. 85-latek z Kwidzyna uwierzył właśnie w taką historię, nikomu nic nie mówiąc wypłacił z banku 15 tys. złotych i przekazał je obcemu mężczyźnie sądząc, że jest policjantem.
Rzekomy funkcjonariusz podczas rozmowy telefonicznej stara się być jak najbardziej wiarygodny. Często podaje fikcyjny numer legitymacji służbowej lub numer gabinetu w komendzie, w której podobno na co dzień służy. Oszuści, aby upewnić swojego rozmówcę, że faktycznie rozmawiają z funkcjonariuszem, każą wybrać na telefonie numer 112, pod którym można potwierdzić dane rzekomego policjanta.
Jeśli jednak ofiara wybierze podczas rozmowy numer alarmowy 112, nie ma wtedy możliwości połączenia się z Policją, tylko nadal będzie kontynuować rozmowę z oszustem, który w tym czasie przekazuje słuchawkę drugiemu przestępcy, podszywającemu się pod dyżurnego Policji. Pamiętajmy, aby połączyć się z prawdziwymi funkcjonariuszami należy PRZERWAĆ poprzednie połączenie i wykonać nowe. Często jednak ofiary są mocno zdenerwowane zaistniałą sytuacją i nie zwracają uwagi na to kiedy i w jaki sposób wybierają numer alarmowy. Oszustom właśnie na tym zależy. Przy połączeniu z numerem 112, powinniśmy w słuchawce usłyszeć komunikat „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”.
SENIORZE jeśli odebrałeś podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy przekazanie pieniędzy prosimy pamiętaj o środkach ostrożności:
- Nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”,
Nie działaj w pośpiechu i nie podejmuj od razu pieniędzy z banku,
Zadzwoń do znajomych, sąsiadów, rodziny,
Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od Ciebie pieniędzy, ROZŁĄCZ rozmowę, a następnie zadzwoń pod bezpłatny numer 112 i poinformuj o takiej sytuacji lub osobiście zgłoś się do najbliższej jednostki Policji.
Pamiętajmy, że POLICJANCI nigdy i pod żadnym pozorem nie zwracają się z prośbą o przekazanie jakichkolwiek kwot pieniędzy. Tego rodzaju sytuacje są dowodem na to, że mamy do czynienia z oszustami.
Niemal każdy z nas ma w swoim otoczeniu starszą osobę. Porozmawiajmy z nimi o metodach działania oszustów. Może to być dziadek lub babcia w rodzinie, albo starszy sąsiad, mieszkający w naszej okolicy. Szczególną rolę w życiu seniorów odgrywają także ich opiekunowie. Kilka słów przestrogi przed oszustami może pomóc ochronić ich przed utratą oszczędności życia.
Seniorze! Nie daj się oszukać!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?