Poseł Kacper Płażyński w złożonej interpelacji podkreślał, że trasa kolejowa nr 207 do niedawna służyła mieszkańcom jako jedyna skuteczna możliwość transportu do szkół, uczelni czy miejsc pracy. W związku z prowadzonymi działaniami remontowymi pasażerowie zmuszeni jednak zostali do korzystania z zastępczej komunikacji autobusowej, która jest obecnie jedynym dostępnym środkiem komunikacji. Jak wyjaśniał K. Płażyński do prawie 2 lat pasażerowie pozbawieni są możliwości, by w sposób komfortowy i punktualny dotrzeć do miejscowości, w których uczą się i pracują.
- Zgodnie z informacjami uzyskanymi od pasażerów transport autobusowy jest dla nich wyjątkowo uciążliwy i niebezpieczny. Kierowcy podczas zastępczych przejazdów bardzo często nie reagują na prośby podróżnych dotyczące przejazdów. Należy również zwrócić uwagę na to, że z czasem z rozkładu jazdy kursujących autobusów zniknęły trzy z dwunastu pierwotnie dostępnych przejazdów. Zmiana ta wielu osobom uniemożliwia punktualne pojawienie się w pracy, a dwa z trzech odwołanych przejazdów odbywały się w godzinach porannych. Pomimo licznych sygnałów oraz pytań pasażerów, zgodnie z ich relacją, prace modernizacyjne na linii nr 207 prowadzone są z bardzo długimi, często nawet kilkumiesięcznymi przestojami, co potęguje zdenerwowanie i poczucie bezsilności wśród podróżnych. Należy stwierdzić, iż autobusowy transport zastępczy przestał spełniać swoją rolę, a jednocześnie nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pasażerom – wyjaśnia poseł Kacper Płażyński.
Poseł PiS prosił o komentarz Ministerstwo Infrastruktury. Dopytywał czy prowadzone są działania mające na celu szybsze zakończenie modernizacji linii nr 207 na trasie Malbork – Sztum – Kwidzyn – Grudziądz, a także czy rozpatrywana jest możliwość zapewnienia pasażerom lepszych warunków komunikacyjnych w związku z zaistniałą sytuacją i trwałymi pracami. Kacper Płażyński dociekał również kiedy planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych (przypomnijmy, że remont zaczął się wiosną 2018 r.).
W odpowiedzi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wyjaśnia, że roboty na linii kolejowej nr 207 prowadzi obecnie PKP PLK SA, w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” o wartości 212 mln zł netto, który jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Kontrakt w systemie projektuj-buduj realizowany jest natomiast przez konsorcjum NDI Sopot SA i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe na podstawie umowy zawartej 12 maja 2017 r.
Przypomniano także, że na czas zamknięcia linii kolejowej, w celu realizacji robót, została wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza. Komunikację realizuje przewoźnik: Polregio sp. z o.o., a za częstotliwość kursowania komunikacji autobusowej odpowiada organizator przewozów czyli w tym wypadku marszałek województwa pomorskiego.
- Spółka mając na uwadze niedogodności pasażerów wskazane w interpelacji podejmie działania interwencyjne u organizatorów przewozów i przewoźnika celem polepszenia jakości i komfortu podróżowania oraz jego bezpieczeństwa – podkreślono w odpowiedzi na złożoną interpelację.
Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury wyjaśnia, że 4 lutego 2019 r. partner konsorcjum, tj. NDI SA wstrzymał wszystkie prace projektowe i budowlane na omawianym kontrakcie. Spowodowało to całkowitą dezorganizację pracy, w tym zerwanie umów przez kluczowych podwykonawców. Dzięki staraniom Spółki udało się jednak wznowić pracę z z zaangażowaniem drugiego członka konsorcjum PPMT.
- Należy podkreślić, że Spółka na bieżąco monitoruje i mobilizuje wykonawcę do jak najszybszego zakończenia robót. Aktualnie prace toczą się na stacji Kwidzyn, ponadto na odcinku Kwidzyn – Malbork realizowane są roboty na szlakach między stacjami. Zgodnie z deklaracją wykonawcy zakończenie istotnych robót budowlanych planowane jest do końca 2020 r. - wyjaśnia A. Bittel z Ministerstwa Infrastruktury.
W ramach projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów. Podczas prac nastąpi modernizacja peronów w 9 lokalizacjach wraz z dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się poprzez zabudowę pochylni i wind, a także odpowiednie oznakowanie infrastruktury z myślą o osobach niewidomych. Odbędzie się także wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 120 obiektów inżynieryjnych i 36 przejazdów kolejowo-drogowych.
Jak zapewnia Sekretarz Stanu nowa infrastruktura, która powstanie w ramach projektu, zapewni szybkie i sprawne podróże z Gardei przez Kwidzyn i Sztum do Malborka oraz dalej do Tczewa i Trójmiasta. Dodatkowo modernizacja przejazdów w poziomie szyn oraz systemu srk podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego.
- Po zakończeniu wszystkich robót oraz uzyskaniu świadectwa dopuszczenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego linia kolejowa 207 będzie miała następujące parametry techniczne: zakładany nacisk – 221kN/oś, maksymalną prędkość: do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych – dodaje A. Bittel z Ministerstwa Infrastruktury.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?