Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn. Poseł Kacper Płażyński zabiega o poprawę komunikacji zastępczej na linii kolejowej nr 207

Mirosław Wiśniewski
Mirosław Wiśniewski
Remont linii kolejowej nr 207 rozpoczął się wiosną 2018 roku. Finału prac nie widać, choć Ministerstwo zapowiada zakończenie prac budowlanych z końcem tego roku.
Remont linii kolejowej nr 207 rozpoczął się wiosną 2018 roku. Finału prac nie widać, choć Ministerstwo zapowiada zakończenie prac budowlanych z końcem tego roku. Fot. Mirosław Wiśniewski
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało interwencje w sprawie poprawy komunikacji zastępczej funkcjonującej na remontowej linii kolejowej nr 207 (Malbork – Kwidzyn – Grudziądz). To odpowiedź na interpelację posła Kacpra Płażyńskiego (PiS), który podkreślał, że funkcjonujący obecnie zastępczy transport autobusowy jest wyjątkowo uciążliwy i niebezpieczny. Kierowcy natomiast bardzo często nie reagują na prośby podróżnych dotyczące przejazdów. Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury zgodnie z deklaracją wykonawcy zakończenie istotnych robót budowlanych na tej linii planowane jest do końca 2020 r.

Poseł Kacper Płażyński w złożonej interpelacji podkreślał, że trasa kolejowa nr 207 do niedawna służyła mieszkańcom jako jedyna skuteczna możliwość transportu do szkół, uczelni czy miejsc pracy. W związku z prowadzonymi działaniami remontowymi pasażerowie zmuszeni jednak zostali do korzystania z zastępczej komunikacji autobusowej, która jest obecnie jedynym dostępnym środkiem komunikacji. Jak wyjaśniał K. Płażyński do prawie 2 lat pasażerowie pozbawieni są możliwości, by w sposób komfortowy i punktualny dotrzeć do miejscowości, w których uczą się i pracują.

- Zgodnie z informacjami uzyskanymi od pasażerów transport autobusowy jest dla nich wyjątkowo uciążliwy i niebezpieczny. Kierowcy podczas zastępczych przejazdów bardzo często nie reagują na prośby podróżnych dotyczące przejazdów. Należy również zwrócić uwagę na to, że z czasem z rozkładu jazdy kursujących autobusów zniknęły trzy z dwunastu pierwotnie dostępnych przejazdów. Zmiana ta wielu osobom uniemożliwia punktualne pojawienie się w pracy, a dwa z trzech odwołanych przejazdów odbywały się w godzinach porannych. Pomimo licznych sygnałów oraz pytań pasażerów, zgodnie z ich relacją, prace modernizacyjne na linii nr 207 prowadzone są z bardzo długimi, często nawet kilkumiesięcznymi przestojami, co potęguje zdenerwowanie i poczucie bezsilności wśród podróżnych. Należy stwierdzić, iż autobusowy transport zastępczy przestał spełniać swoją rolę, a jednocześnie nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pasażerom – wyjaśnia poseł Kacper Płażyński.

Poseł PiS prosił o komentarz Ministerstwo Infrastruktury. Dopytywał czy prowadzone są działania mające na celu szybsze zakończenie modernizacji linii nr 207 na trasie Malbork – Sztum – Kwidzyn – Grudziądz, a także czy rozpatrywana jest możliwość zapewnienia pasażerom lepszych warunków komunikacyjnych w związku z zaistniałą sytuacją i trwałymi pracami. Kacper Płażyński dociekał również kiedy planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych (przypomnijmy, że remont zaczął się wiosną 2018 r.).

W odpowiedzi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wyjaśnia, że roboty na linii kolejowej nr 207 prowadzi obecnie PKP PLK SA, w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” o wartości 212 mln zł netto, który jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Kontrakt w systemie projektuj-buduj realizowany jest natomiast przez konsorcjum NDI Sopot SA i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe na podstawie umowy zawartej 12 maja 2017 r.

Przypomniano także, że na czas zamknięcia linii kolejowej, w celu realizacji robót, została wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza. Komunikację realizuje przewoźnik: Polregio sp. z o.o., a za częstotliwość kursowania komunikacji autobusowej odpowiada organizator przewozów czyli w tym wypadku marszałek województwa pomorskiego.

- Spółka mając na uwadze niedogodności pasażerów wskazane w interpelacji podejmie działania interwencyjne u organizatorów przewozów i przewoźnika celem polepszenia jakości i komfortu podróżowania oraz jego bezpieczeństwa – podkreślono w odpowiedzi na złożoną interpelację.

Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury wyjaśnia, że 4 lutego 2019 r. partner konsorcjum, tj. NDI SA wstrzymał wszystkie prace projektowe i budowlane na omawianym kontrakcie. Spowodowało to całkowitą dezorganizację pracy, w tym zerwanie umów przez kluczowych podwykonawców. Dzięki staraniom Spółki udało się jednak wznowić pracę z z zaangażowaniem drugiego członka konsorcjum PPMT.

- Należy podkreślić, że Spółka na bieżąco monitoruje i mobilizuje wykonawcę do jak najszybszego zakończenia robót. Aktualnie prace toczą się na stacji Kwidzyn, ponadto na odcinku Kwidzyn – Malbork realizowane są roboty na szlakach między stacjami. Zgodnie z deklaracją wykonawcy zakończenie istotnych robót budowlanych planowane jest do końca 2020 r. - wyjaśnia A. Bittel z Ministerstwa Infrastruktury.

W ramach projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów. Podczas prac nastąpi modernizacja peronów w 9 lokalizacjach wraz z dostosowaniem ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się poprzez zabudowę pochylni i wind, a także odpowiednie oznakowanie infrastruktury z myślą o osobach niewidomych. Odbędzie się także wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 120 obiektów inżynieryjnych i 36 przejazdów kolejowo-drogowych.
Jak zapewnia Sekretarz Stanu nowa infrastruktura, która powstanie w ramach projektu, zapewni szybkie i sprawne podróże z Gardei przez Kwidzyn i Sztum do Malborka oraz dalej do Tczewa i Trójmiasta. Dodatkowo modernizacja przejazdów w poziomie szyn oraz systemu srk podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego.

- Po zakończeniu wszystkich robót oraz uzyskaniu świadectwa dopuszczenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego linia kolejowa 207 będzie miała następujące parametry techniczne: zakładany nacisk – 221kN/oś, maksymalną prędkość: do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych – dodaje A. Bittel z Ministerstwa Infrastruktury.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto