MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Jak nie zaprzepaścić potencjału zielonej szkoły: 7 praktycznych porad dla organizatorów i nauczycieli

Redakcja
Zielone szkoły mają ogromny potencjał edukacyjny, warto w pełni go wykorzystywać
Zielone szkoły mają ogromny potencjał edukacyjny, warto w pełni go wykorzystywać freepik.com/
Kilkudniowa zielona szkoła stała się punktem obowiązkowym każdego roku szkolnego, a biura podróży prześcigają się w coraz bogatszych ofertach, mających zapewnić dzieciom niezapomniane wrażenia z dala od szkolnej ławki. Czy warto brać udział w zielonych szkołach? Czego się można spodziewać się po takim wyjeździe? Na co zwrócić uwagę, aby wyjazd był wartościowy i przyniósł wymierne efekty edukacyjne?

Spis treści

Co to jest zielona szkoła?

Zielona szkoła to koncepcja edukacyjna, która polega na przeniesieniu procesu nauczania poza teren szkoły do miejsc atrakcyjnych pod względem przyrodniczym i poznawczym. Idea ta zakłada, że uczniowie mogą lepiej przyswajać wiedzę poprzez bezpośredni kontakt z naturą i praktyczne doświadczenia. To, co pod koniec ubiegłego wieku było opisywane jako niekonwencjonalna i innowacyjna forma dydaktyczna, stało się dziś standardem w większości placówek.

Jednak z biegiem czasu określenie „zielona szkoła” zaczęło się rozszerzać i obejmować różne formy kilkudniowych wycieczek szkolnych, niekoniecznie związanych z konkretnymi celami edukacyjnymi. Tak więc zarówno ci uczniowie, którzy studiują w terenie cykl rozwojowy sosny zwyczajnej, jak i ci, którzy wśród sosen bawią się w berka, mogą być uznani za uczestników zielonych szkół. Czy zatem można liczyć na to, że będzie ona stanowić rzeczywiste wsparcie dla procesu edukacyjnego?

Między rekreacją a edukacją – czyli funkcja zielonej szkoły

Coraz częściej w czasie wyjazdu kładzie się nacisk na integrację z grupą i swobodną aktywność na świeżym powietrzu. Nie zawsze przy tym uwzględnia się zdobywanie wiedzy czy nowych umiejętności. Tego rodzaju wyjazdy mają charakter rekreacyjny, integracyjny i nie są faktyczną kontynuacją toku nauczania. Z drugiej strony, w obliczu rosnącej ilości czasu spędzanego przez młodzież w sieci, nawet tak pojęte zielone szkoły mogą stanowić ważną alternatywę, zachęcającą do bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami.

– Nikt nawet nie udaje, że tam się odbywa jakaś nauka – mówi jedna z internautek, której dziecko co rok wyjeżdża z klasą na zieloną szkołę. „Ale mój syn lubi te wyjazdy, więc ja też je lubię”. Druga natomiast dodaje: – Jeśli chodzi o mnie, mogą nawet cały tydzień siedzieć na trzepaku, byle to nie był wirtualny trzepak.

Rodzą się jednak pytania, czy zadaniem szkoły jest zapewnianie uczniom odpoczynku w roku szkolnym oraz czy aby na pewno te kilka dni mają szansę stać się skutecznym remedium na problem ciągłego bycia online. Tymczasem w zielonych szkołach drzemie prawdziwy potencjał i szkoda byłoby go w pełni nie wykorzystywać, zadowalając się byle jaką ofertą.

Dzieci na wycieczce w terenie
Podczas wyjazdu do zielonej szkoły dzieci mają lekcje i w ośrodku i na świeżym powietrzu. 123RF

Co daje zielona szkoła?

Oprócz tego, że wspólny szkolny wyjazd pozwala scalić grupę i zbudować solidne fundamenty na porozumienie nauczyciela z klasą, że staje się dla uczniów okazją do nauki samodzielności, powinien także pozwolić im w praktyce doświadczyć rzeczy, które w szkole poznają tylko teoretycznie. Zwiedzanie miejsc historycznych, odwiedzanie instytucji kultury, obcowanie z przyrodą budzą zainteresowania, budują tożsamość, kształtują świadomość ekologiczną.

Aby jednak wycieczka mogła stać się prawdziwie wartościowym doświadczeniem, niezbędne jest odpowiednie jej zaplanowanie. Warto o tym pomyśleć wcześniej i przedyskutować ofertę z organizatorami. W przeciwnym razie może się okazać, że wyjazd będzie nietrafiony, uczestnicy będą się nudzić lub zmęczenie nie pozwoli im w pełni skorzystać z oferowanych atrakcji, a przebieg tych kilku dni szybko uleci z pamięci.

Przeczytaj też: Bezpieczeństwo na wycieczce wakacyjnej organizowanej przez szkołę. Kto zleca sprawdzenie autokaru?

7 kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy organizacji zielonej szkoły

Chociaż biura podróży starają się, aby ich oferty obfitowały w atrakcje, nie zawsze stanowią one spójną i przemyślaną całość. Przedstawienie organizatorom swoich oczekiwań pozwoli na lepsze dopasowanie wycieczki do potrzeb grupy oraz zapewni satysfakcjonujące i bezpieczne doświadczenie dla wszystkich uczestników. Na co zwrócić uwagę?

  1. Motyw przewodni wycieczki – upewnij się, że wycieczka ma klarowny motyw przewodni, ściśle związany z miejscem docelowym podróży. Przynajmniej kilka z punktów programu powinno wzajemnie się uzupełniać, rozwijając lub pogłębiając poznane wcześniej treści. Wybór tematu, który jest powiązany z lokalnymi walorami kulturowymi, historycznymi, czy przyrodniczymi pozwala uczestnikom lepiej zrozumieć i docenić miejsce, do którego podróżują. Unikaj tych wycieczek, których program dałoby się z łatwością przenieść w dowolnie inny region.
  2. Odwołanie do treści szkolnych – program wycieczki powinien być zaprojektowany tak, aby harmonizował z treściami aktualnie omawianymi w szkole, rozszerzał je oraz umożliwiał ich eksplorację w praktyce. Atrakcje wycieczki powinny być dostosowane do wieku i poziomu zaawansowania uczniów. Na ogół unikaj tych treści, których realizacja przewidziana jest na następnych poziomach edukacyjnych, a także wycieczek, w których uczestników dzieli spora różnica wieku.
  3. Zbalansowany plan dnia – sprawdź, czy wycieczka zapewnia równowagę między aktywnościami edukacyjnymi a czasem wolnym. Uczestnicy powinni mieć możliwość zarówno poszerzania wiedzy, jak i relaksu. Przeładowany plan dnia szybko staje się udręką i nie stanowi wartości poznawczej, zbyt dużo wolnego czasu trudno zagospodarować. Unikaj maratonów po muzeach i programów bez zaplanowanych odpoczynków.
  4. Kompetentni animatorzy – pamiętaj, że nauczyciele jadący na wycieczkę ze swoimi uczniami sprawują nad nimi opiekę i pełnią funkcję wychowawczą, pozostając do dyspozycji przez całą dobę. Ich zadaniem nie jest organizowanie dzieciom zajęć. Oprowadzaniem po zabytkach zajmują się przewodnicy, a organizację czasu wolnego powinien zapewnić animator. Należy się upewnić, że posiada doświadczenie i konkretne pomysły. Ograniczenie się do zabrania ze sobą piłki najczęściej nie wystarcza. Unikaj wycieczek, które nie uwzględniają udziału animatora.
  5. Odległość i czas – zwróć uwagę na odległość docelowego miejsca oraz czas trwania wycieczki. Niech będą one dostosowane do wieku i możliwości uczestników. Zwłaszcza uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej mogą mieć trudności w zasypianiu, tęsknić za rodzicami, źle znosić jazdę autokarem. Weź pod uwagę ewentualną konieczność wcześniejszego odebrania ich przez rodziców. Unikaj wycieczek, w których większość czasu zajmują przejazdy.
  6. Możliwość wyboru – podczas kilkudniowej wycieczki dziecko powinno mieć prawo zrezygnowania z aktywności, na które nie ma ochoty, zwłaszcza tych, które mają charakter rozrywkowy. Upewnij się, że organizatorzy przewidzieli bezpieczną alternatywę dla tych, którzy nie chcą brać udziału w wieczornej dyskotece czy posiadówce przy ognisku. Unikaj organizatorów, którzy nie przewidują odstępstw od planu.
  7. Opieka medyczna – sprawdź, czy w razie potrzeby uczestnikom wycieczki zapewniona będzie odpowiednia opieka medyczna oraz czy są dostępne wszelkie niezbędne środki bezpieczeństwa i ustalone procedury awaryjne. Wystrzegaj się wycieczek, w których zakwaterowanie uniemożliwia szybką pomoc medyczną.

Czy warto jechać na zieloną szkołę?

Nawet skromna, ale dobrze zaplanowana wycieczka, może przynieść pozytywne efekty i stać się poszerzającym horyzonty, ważnym doświadczeniem w życiu młodych ludzi. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni program, który uwzględnia potrzeby i możliwości uczestników, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa i stymulując do aktywnego uczestnictwa tak, aby wyjazd na zieloną szkołę był czymś więcej niż tylko kosztownym siedzeniem na trzepaku.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz. Zachęcamy do dyskusji.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

od 7 lat
Wideo

Dr hab. n. med. Jakub Żołnierek - Debata, nowotwory męskie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak nie zaprzepaścić potencjału zielonej szkoły: 7 praktycznych porad dla organizatorów i nauczycieli - Strefa Edukacji

Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto