Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi mają wrócić na linię kolejową nr 207 jeszcze w tym roku. W marcu planowane wznowienie przejazdów na trasie Kwidzyn – Malbork

Mirosław Wiśniewski
Mirosław Wiśniewski
PKP PLK zapewnia, że gotowy jest układ torowy stacji Kwidzyn
PKP PLK zapewnia, że gotowy jest układ torowy stacji Kwidzyn Fot. Mirosław Wiśniewski
Czy doczekamy się końca remontu linii kolejowej nr 207? Wykonawca deklaruje zakończenie zasadniczych prac budowlanych w marcu tego roku, co pozwoli na wznowienie pociągów na trasie Kwidzyn – Malbork. Jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na oddanie do użytku odcinka Kwidzyn – Gardeja trzeba będzie poczekać do końca roku.

Przypomnijmy, że remont linii kolejowej nr 207 trwa już piąty rok. Wszystko zaczęło się w maju 2017 roku, kiedy to konsorcjum firm NDI S.A. i PPM-T Sp. z o.o. rozpoczęło modernizację linii od Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W ramach inwestycji wyremontowanych miało zostać 70 km torów znajdujących się między stacjami Gardeja – Malbork. Przebudowanych miało również zostać 120 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mosty i 13 wiaduktów, dzięki czemu prędkość pociągów na tej trasie miała wzrosnąć do 120 km/h. Realizacja projektu początkowo miała zakończyć się jesienią 2019 roku. Niestety remont ciągnie się nadal.

W marcu mają wrócić połączenia kolejowe na trasie Kwidzyn - Malbork

Jak informuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku Malbork – Kwidzyn prowadzone są prace wykończeniowe i okołotorowe.

- Gotowy jest układ torowy stacji Kwidzyn oraz przejście podziemne, które łączy perony z budynkiem dworca. Dzięki trzem windom stacja stanie się bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowe są również przebudowane perony w Gościszewie, Sztumskiej Wsi, Ryjewie i Brachlewie, na które prowadzą wygodne pochylnie. Zamontowano także nowe oświetlenie LED, wiaty, ławki i gabloty informacyjne – wyjaśnia Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK.

Na stacji Sztum postępują natomiast prace przy budowie układu torowego. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntów położono już większość nowych torów. Gotowa jest także konstrukcja peronu wyspowego, na którym układana jest nawierzchnia.

- Wyższy peron ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów, będą nowe wiaty, energooszczędne oświetlenie i oznakowanie pomagające w orientacji na stacji. Podróżni dostaną się na peron dzięki dwóm przejściom przez tory, w tym dodatkowym od strony ul. Żeromskiego, zabezpieczonych rogatkami i sygnalizacją świetlną, oraz dwóm pochylniom dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowany zostanie także przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Reja. Gotowy jest tymczasowy bajpas drogowy przez teren stacji, na który skierowany zostanie ruch podczas przebudowy przejazdu. Na skrzyżowaniu drogi z torami zamontowane zostaną nowe rogatki oraz oświetlenie, wymieniona zostanie nawierzchnia, dzięki czemu kierowcy przejadą przez tory sprawniej – mówi P. Zieliński.

Sporym problemem pozostaje naprawa uszkodzonego nasypu kolejowego w Rozpędzinach (gm. Kwidzyn). W czerwcu ubiegłego roku błotne osuwisko rozmyło istniejący nasyp, w efekcie czego tory w tym miejscu zawisły w powietrzu. Prace w tym miejscu rozpoczną się jednak dopiero po zaakceptowaniu przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego dokumentacji naprawy uszkodzonego nasypu. Zgodnie z deklaracją wykonawcy zakończenie zasadniczych prac budowlanych, umożliwiających wznowienie ruchu pociągów na trasie Kwidzyn – Malbork planowane jest na marzec 2021 r. W przypadku odcinka Kwidzyn – Gardeja modernizacja trwać ma do końca roku.

- Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonawca modernizuje 70 km torów znajdujących się między Malborkiem a granicą województwa. Zgodnie z zapowiedziami komfort obsługi pasażerów poprawi się na 9 stacjach i przystankach osobowych. Inwestycja obejmuje także przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Dodatkowo na 36 przejazdach kolejowo-drogowych podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa. Na nowe wymieniane są również urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut – wyjaśnia P. Zieliński.

Ale rudera! Tak przed remontem wyglądał kwidzyński dworzec k...

Warto dodać, że projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork” o wartości 212 mln zł netto jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dofinansowanie ze środków UE wynosi blisko 85 procent.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto