Samorządowcy podpisali list intencyjny ws. budowy obwodnicy. "Wszystkim nam na tej inwestycji zależy"

Arkadiusz KosińskiZaktualizowano 
- Z budową mostu też nie było łatwo. Wielu pukało się wówczas w głowę, a dziś ta głowa ich boli - mówił Jerzy Godzik podczas wtorkowego spotkania, w trakcie którego samorządowcy powiatu kwidzyńskiego podpisali list intencyjny ws. budowy tzw. dużej obwodnicy Kwidzyna. Jak zapowiadają, skierują go m.in. do GDDKiA i parlamentarzystów.

Samorządowcy podkreślali, że podpisanie listu intencyjnego to pierwszy krok w ponownych staraniach o budowę obwodnicy. Bo warto pamiętać, że te rozpoczęły się już wiele lat temu. W 2002 roku samorząd podpisał z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad porozumienie o współpracy w kwestii realizacji tej inwestycji. Dwa lata później powstała koncepcja przygotowana przez projektantów z firmy Lafrentz. Pozytywną opinię w tej sprawie wydała również Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działająca przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- To porozumienie pokazuje, że wszystkim nam na tej inwestycji zależy. Pokazujemy inwestorowi, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że nie wyciągamy tylko ręki po pieniądze, bo same samorządy zrobiły tyle, ile mogły zrobić w zakresie własnych kompetencji i tyle, na ile było je stać. Jest zaczyn, trzeba go rozwijać i ta obwodnica na pewno powstanie - mówił burmistrz Kwidzyna, Andrzej Krzysztofiak.

- Kiedyś te zintegrowane działania trzeba rozpocząć. Pierwszym krokiem jest list intencyjny, który skierujemy do Generalnej Dyrekcji Krajowych i Autostrad, do parlamentarzystów i wszystkich, którzy mogliby przyczynić się do tego, by ta obwodnica wreszcie powstała. Wiemy, że temat jest trudny, bo mniejszym miasto nie jest w tej materii łatwo. Ale z mostem też było trudno, niektórzy pukali się wtedy głowę i ta głowa ich dzisiaj boli - przekonywał starosta Jerzy Godzik.

Starosta podkreślał, że samorządowcy będą zabiegać o obwodnicę nie tylko u drogowców, ale także postarają się, by inwestycja zyskała wsparcie władz województwa pomorskiego poprzez uwzględnienie w jej strategicznych działaniach na kolejne lata.

Ile obwodnica Kwidzyna mogłaby kosztować i jak długo przyjdzie nam na nią poczekać? Na to drugie pytanie, samorządowcy odpowiadają z przymrużeniem oka, mówiąc, że... mają nadzieję, że będą jeszcze wtedy żyli.

- Możemy to tylko mierzyć miarą oczekiwania na most, mamy jednak nadzieję, że potrwa to krócej - mówił Andrzej Krzysztofiak.

Obwodnica miałaby połączyć rondo w Baldramie (gm. Kwidzyn), które prowadzi kierowców na most przez Wisłę, z Dankowem i dalej ze wsią Bądki (gminie Gardeja), częściowo poprzez istniejącą już „małą” obwodnicę i tereny gminy wiejskiej Kwidzyn. Najważniejszym argumentem za jej budową jest przekierowanie ruchu samochodowego poza miasto, co z kolei miałoby nie tylko odciążyć miejskie arterie, ale także poprawić bezpieczeństwo.

Inwestycja ta to jednak ogromne finansowe wyzwanie. Koszt obwodnicy, to według szacunków sprzed kilkunastu lat, wydatek około 100 milionów złotych. Jednak same obiekty inżynieryjne jak np. budowa mostu nad Cyganówką, mogłyby kosztować ponad 50 mln zł. Dziś jednak z pewnością należy liczyć z o wiele większym wydatkiem...

Poniżej treść listu intencyjnego

"My, niżej podpisani przedstawiciele samorządów z terenu powiatu kwidzyńskiego, mając na celu wszechstronny rozwój społeczno-gospodarczy powiatu kwidzyńskiego i jego gmin oraz województwa pomorskiego wyrażamy zdecydowane poparcie dla realizacji obwodnicy miasta Kwidzyna. Podkreślamy, iż powyższe zadanie uwzględnia oczekiwania i postulaty zgłaszane w tym zakresie przez mieszkańców naszego powiatu, samorządy oraz partnerów społeczno-gospodarczych.

Uważamy, iż realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności gospodarczej powiatu i gmin oraz województwa poprzez poprawę spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. Dzięki realizacji przedsięwzięcia nastąpi usprawnienie połączeń pomiędzy regionalnymi i subregionalnymi ośrodkami rozwojowymi, do których Kwidzyn jest zaliczany. Budowa obwodnicy jest szczególnie istotna dla gmin naszego powiatu, w tym dla miasta Kwidzyna, który stanowi ważne centrum rozwoju gospodarczego dla południowo-wschodniej części województwa. To uprzemysłowione i jednocześnie bardzo istotne zaplecze przetwórcze dla rolników powiatu i regionu. Jesteśmy przekonani, iż realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości podróżowania, zwiększenia przepustowości i jakości połączeń transportowych oraz wzmocnienia spójności powiatu. Miasto Kwidzyn – intensywnie zamieszkałe – zostanie odciążone od ruchu tranzytowego. W szerszym aspekcie nastąpi także poprawa dostępności do portów i lotnisk dla naszych mieszkańców, co w obecnym czasie jest bardzo istotne.

Jesteśmy przekonani, iż przedsięwzięcie to jako element rozbudowy infrastruktury w powiecie przyczyni się do zwiększenia jego atrakcyjności pod względem inwestycji i zatrudnienia. Będzie jednocześnie zdecydowanym krokiem na rzecz usuwania barier przestrzennych w przepływie ludzi i towarów, a także ułatwieniem w zakresie dostępności do obszarów inwestycyjnych i gospodarczych oraz odciążeniem układu komunikacyjnego miasta Kwidzyna. Kierując się troską o naszych mieszkańców pragniemy podkreślić, iż bardzo istotne dla nas jest utrzymanie wysokiej aktywności inwestycyjnej kapitału zagranicznego w powiecie kwidzyńskim, co w sposób bezpośredni przekłada się na miejsca pracy.

Z dużą dozą optymizmu przyjęliśmy do wiadomości zapisy ujęte w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030, który w punkcie Rozwój regionalnej i ponadregionalnej sieci drogowej, koncentruje się na budowie i modernizacji dróg w dostosowaniu do parametrów funkcjonalno-technicznych i standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego – redukujących uciążliwość w obszarach zabudowy, w tym wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zabudowane poprzez budowę obwodnic – określa - po roku 2020 – m.in. obwodnica Kwidzyna w ciągu drogi nr 55. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację ustanowiono Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Dodatkowym argumentem za podjęciem tej inwestycji jest także fakt, że wiele działań już podjęto w ciągu minionych lat, w które zaangażowane były samorządy powiatu kwidzyńskiego. W latach 2002-2004 GDDKiA podpisała porozumienie, a następnie umowę z miastem Kwidzyn w sprawie sporządzenia, wykonania i sfinansowania prac studialno-koncepcyjnych obwodnicy. Dzięki temu powstała wielobranżowa koncepcja budowy obwodnicy. Wydano wspólnie na ten cel ponad 746 tys. zł. Ponadto planowana obwodnica została uwzględniona w dokumentach planistycznych gmin: Kwidzyn, Gardeja, oraz miasta Kwidzyn. Agencja Nieruchomości Rolnych (dawniej Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa) zadeklarowała przekazanie pod tą inwestycję gruntów należących do Skarbu Państwa.

Biorąc pod uwagę powyższe uważamy, iż istnieje konieczność realizacji przedmiotowego zadania, natomiast ryzyko wystąpienia negatywnych konsekwencji zaniechania działań w tym zakresie jest wysokie. Dlatego też wyrażamy zdecydowane poparcie dla tej bardzo istotnej inwestycji, która jest jednym z najważniejszych obecnie dla nas przedsięwzięć o charakterze ponadlokalnym".

Pod listem podpisali się Jerzy Śnieg, Przewodniczący Rady Powiatu Kwidzyńskiego, starosta Jerzy Godzik, Mariusz Wesołowski, przewodniczący Rady Miejskiej w Kwidzynie, Andrzej Krzysztofiak, burmistrz Kwidzyna, Piotr Spaczyński, przewodniczący Rady Gminy Kwidzyn, Dariusz Wierzba, wójt gminy Kwidzyn, Włodzimierz Wiśniewski, przewodniczący Rady Miasta i Gminy Prabuty, Marek Szulc, burmistrz Prabut, Zbigniew Duszyński, przewodniczący Rady Gminy Gardeja, Kazimierz Kwiatkowski, wójt gminy Gardeja, Kazimierz Zima, przewodniczący Rady Gminy Ryjewo, Sławomir Słupczyński, wójt Gminy Ryjewo, Jarosław Gutmański, przewodniczący Rady Gminy Sadlinki, Elżbieta Krajewska, wójt Gminy Sadlinki.

polecane: FLESZ: Rewolucja dla kierowców, te zmiany musisz znać.

Wideo

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
H
Henio Star

Kwidzyńscy peowscy nieudacznicy nie są w stanie tego dokonać.

w
w

Baldram - Dankowo ? Zgoda! Dankowo - Bądki? Po co? Żeby za dziesiątki milionów, albo i setki, ominąć kilka domków na Młynarskiej i Sportowej? No tak, to są pieniądze publiczne, więc uważają, że lekką ręką można je wydawać, bo gdyby to były prywatne pieniądze samorządowców to zaczęli by myśleć racjonalnie.

R
Ryjewiak

niezbyt trafiony pomysł na inwestycje ta obwodnica, ale pewnie lokalni politycy zatrudnia swoje rodzinne firmy na budowie

a
ag

Ja bym list w sprawie modu kolejowego podpisal: Kwidzyn Smętowo póki jakieś tory jeszcze są !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3