Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont linii kolejowej Malbork - Gardeja. Początek prac w 2018 roku

Redakcja
fot. ŁB
Szynobusy na trasie Malbork - Gardeja przyspieszą - konsorcjum firm z Gdańska i Sopotu zaprojektuje i przeprowadzi modernizację linii kolejowej nr 207 do granic województwa.

Do przetargu ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wpłynęło sześć ofert, z których odrzucono najtańszą, a wybrano ofertę konsorcjum firm NDI z Sopotu i Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego z Gdańska, które szacuje, że wykona prace za 261,18 mln zł brutto. To niewiele więcej od budżetu przewidzianego przez inwestora, który wynosił niespełna 260 mln zł brutto. Dla porównania, najwięcej za rewitalizację linii - prawie 294 mln zł brutto - oczekiwała firma Torpol.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Remont dworca kolejowego w Kwidzynie. Trwa przetarg na wykonawcę

Stan torowiska jest na pewno ważną sprawą dla osób dojeżdżających do szkół czy pracy w Malborku, Sztumie i Kwidzynie. Po remoncie szynobusy będą jeździły nieco szybciej. Obecnie rozwijają prędkość do 60-80 km/h, a po modernizacji miejscami będzie możliwe osiągnięcie nawet 120 km/h.

Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”, co oznacza, że zwycięskie konsorcjum będzie również musiało przygotować całą, bardzo obszerną dokumentację projektowo-budowlaną. Natomiast w ramach inwestycji wyremontowane zostaną tory na odcinku Gardeja-Malbork i ponad 120 obiektów inżynieryjnych - mostów, przepustów, wiaduktów. 36 przejazdów kolejowo-drogowych zyska dodatkową sygnalizację i urządzenia rogatkowe. Co ważne, na trasie zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kompleksowa przebudowa czeka też perony na stacji leżących na tej linii.

Szacuje się, że w listopadzie 2019 roku pasażerowie będą mogli podróżować szynobusami już z zupełnie nowym komfortem. Jaka to różnica, wiedzą ci, którzy korzystają z pociągów na zmodernizowanej linii E-65 np. między Malborkiem a Trójmiastem.

SPRAWDŹ TEŻ: Będzie remont linii kolejowej Gardeja-Malbork. Na efekty przyjdzie jednak trochę poczekać

Zanim jednak przyjdzie lepsze, będzie musiało być gorzej - czyli utrudnienia w ruchu spowodowane robotami budowlanymi. Wybrane konsorcjum w swojej ofercie łączny czas zamknięć torowych określiło na 3600 godzin. To - uogólniając - około pięć miesięcy (150 dni) z łącznego czasu robót torowych szacowanych na 21 miesięcy.
Inwestycja została podzielona na etapy. Dopiero w ramach trzeciego etapu, od lutego do grudnia 2018 roku będzie modernizowany odcinek Malbork-Gardeja i wtedy właśnie podróżni mogą spodziewać się największych utrudnień.

Niestety w ramach tej modernizacji nie zostanie odnowiony i uruchomiony dworzec kolejowy w Sztumie. Na razie nie widać, by PKP miały jakikolwiek pomysł, co z tym budynkiem począć. Możliwości jego wykorzystania nie widzi także samorząd miasta i gminy. Warto jednak odnotować, że już wkrótce pasażerowie z Kwidzyna nie tylko pojadą szybciej dzięki modernizacji torowiska, ale także będą mogli korzystać ze zmodernizowanego dworca, którego remont rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Obserwuj nas na Twitterze!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto