Tak jak w przypadku dwóch pierwszych odcinków, nagrania do trzeciej części powstawały dzięki kamerze umieszczonej w kokpicie samolotu porucznika Pinkowskiego. Oczywiście, wszystko odbywa się za zgodą przełożonych.
Filmy spotykają się z dużym odzewem ze strony widzów na serwisach społecznościowych. Zaczęło się w 2013 roku. Wtedy - 13 października - Mirosław Gawroński umieścił na YouTube pierwszą część "Fulcrum Drivers". Do dziś na tym serwisie obejrzało ją ponad 900 tysięcy widzów. Kilka miesięcy później do sieci trafiła część druga - do dziś około 370 tys. wyświetleń na YT.
Autorzy filmów chcą podzielić się „kawałkiem nieba” z tymi, którzy nigdy nie będą mogli podziwiać widoków z perspektywy kokpitu wojskowego myśliwca. Chodzi o pokazanie piękna latania "zwykłym śmiertelnikom", twardo stąpającym po ziemi. Nie zobaczymy więc tu spektakularnych popisów akrobatycznych. Aczkolwiek - o czym na pewno nie wszyscy wiedzą - właśnie por. Rafał Pinkowski jest pierwszym pilotem pokazowym w historii 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. W tym roku można było go oglądać w kilku pokazach.
Uprawnienia do latania pokazowego uzyskał w czerwcu br. Ma 28 lat i już jako mały chłopiec chciał zostać lotnikiem. Pasję przejął od swojego taty, który krótko latał w wojsku na śmigłowcach, a interesował się też modelarstwem samolotowym.
- Latanie zawsze było moim marzeniem, a zwłaszcza na MiG-u 29 i udało mi się je spełnić. Natomiast jeśli chodzi o uzyskanie uprawnień pilota pokazowego, same marzenia już nie wystarczą, by nim zostać. W naszej bazie pojawił się pomysł, żeby wyszkolić pilota do pokazów, i przełożeni wytypowali mnie. Przede wszystkim trzeba mieć ukończone szkolenie lotnicze na samolocie MiG 29 oraz doświadczenie w lotach i pilotażu na małej wysokości – wyjaśniał nam por. pil. Rafał Pinkowski po Open Air Day 2016 na lotnisku 22 BLT, gdzie też można było zobaczyć go w akcji.
Szkolenie na pilota pokazowego trwało dwa tygodnie, najpierw teoria i zajęcia z instruktorami, a potem półtora tygodnia ćwiczeń w powietrzu. Wszystko to skończyło się egzaminem praktycznym na dwumiejscowym MiG-u 29, na którym jako egzaminator towarzyszył lotnikowi z Malborka kapitan pil. Adrian Rojek z 23 BLT w Mińsku Mazowieckim, uznawany obecnie za jednego z najlepszych wojskowych pilotów pokazowych w Polsce. W etapie teoretycznym oraz szkoleniu praktycznym nad malborskim pilotem czuwał inny as z mińskiej bazy, ppłk pil. Piotr "Kuman" Iwaszko.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?