Informujemy jednocześnie, że nie jest to obowiązujący klucz, według którego sprawdzane będą matury. Zawiera jednak elementy, które należało uwzględnić w pracy.
Arkusz egzaminacyjny - język polski poziom rozszerzony - pobierz PDF
Temat II. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink "Przed lustrem", zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra.
Wprowadzenie, określenie sytuacji:
Czas: okres okupacji niemieckiej, druga wojna światowa
Miejsce akcji: brak nazwy miasta – uniwersalna sytuacja, mieszkanie Nisi
Okno mieszkania z widokiem na kamienne podwórze, wygaszona kuchnia, puste łóżka zapowiedź końca,
schyłkowość losu bohaterki
Powód spotkania
Bohaterki:
Adela i Nisia, dwie młode dziewczyny, samotne
Brak nacji bohaterek, można się jej domyślać
Różne charaktery bohaterek i postawy wobec zagłady
Obraz codzienności
Podkreślenie zwyczajności życia mimo dramatu zagłady przez opis codziennych, wręcz banalnych czynności
Brak możliwości wykonywania wyuczonej pracy
Brak podstawowych sprzętów
Pogodzenie z losem
Bieda
Lustro – sprzęt z innego świata, lepszego, teraz wręcz nierealnego.
Więcej przykładowych odpowiedzi znajdziesz w serwisie wiadomosci24.pl
Zobacz także:
Matura 2012: 4 maja egzamin z języka polskiego zakończył się [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?