Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn. Wreszcie rusza budowa mostu

Rafał Cybulski
Nasz most  ma mieć imponującą jak na tę konstrukcję rozpiętość przęseł.
Nasz most ma mieć imponującą jak na tę konstrukcję rozpiętość przęseł. transprojekt gdański
Budimex dziś wejdzie na plac budowy. Wykonawca rozpocznie od przygotowania zaplecza. Kary za opóźnienia w budowie będą wysokie.

Już w najbliższy poniedziałek firma Budimex powinna wejść na plac budowy mostu przez Wisłę. Głównemu wykonawcy na pewno bardzo zależy, by doszło do tego jak najszybciej, bo termin 27 miesięcy w jakim musi ukończyć prace, liczony jest od daty podpisania umowy, co miało miejsce 3 września.
Budimex, który wybuduje most przy pomocy hiszpańskiej firmy Ferrovial Agroman, zapowiedział, że wejdzie na plac budowy po uzyskaniu zgody nadzoru inwestorskiego, czyli Zakładów Budownictwa Mostowego w Warszawie.
- Na wydanie tego polecenia ZBM ma tydzień począwszy od 13 września - informuje Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu.
W pierwszej kolejności wykonawca zadba o przygotowanie zaplecza budowy, zbuduje m.in. drogi serwisowe.
- Następnie, od połowy października, rozpocznie się palowanie terenu pod obiekty, które trzeba zbudować w ramach inwestycji - dodaje rzecznik Budimeksu.
Chodzi tu nie tylko o sam most, ale też o dwie inne przeprawy przez rzeki Struga Młyńska i Liwa oraz o 3 estakady o łącznej długości 1 km.
Prace w korycie rzeki będą się mogły rozpocząć dopiero 1 grudnia, bo wcześniej jest to niemożliwe ze względu na okres migracji minoga rzecznego, pasożyta, który jest chroniony specjalnym zapisem w uzgodnieniach środowiskowych dotyczących inwestycji.
Budimex powinien zakończyć wszystkie prace w ciągu 27 miesięcy, czyli na początku grudnia 2012 roku.
- Mam nadzieję, że pan prezes zdaje sobie sprawę z tego, jak długo mieszkańcy czekają na ten most i zrobi wszystko, by nie było już żadnych nowych opóźnień. Zwłaszcza, że samą umowę podpisujemy z półtoramiesięcznym poślizgiem - tymi słowami, na krótko przed podpisaniem umowy ,Franciszek Rogowicz, szef gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił się do Dariusza Blochera, szefa Budimeksu.
Terminowe zakończenie leży jednak w interesie wykonawcy, bo kary umowne za opóźnienia nie są małe. Za każdy dzień zwłoki Budimex zapłaci nieco ponad 62 tys. zł, a dokładniej 0,025 proc. wartości kontraktu (netto). Miesiąc zwłoki oznacza więc karę w wysokości niemal 2 mln zł. Warto przypomnieć, że niedawno Budimex musiał zapłacić sporą karę za opóźnienie przy budowie Ergo Areny, czyli wielkiej hali widowiskowo -sportowej na granicy Gdańska i Sopotu. Za dwumiesięczny poślizg firma będzie musiała zapłacić samorządom obu miast aż 6,8 mln zł. Opóźnienie spowodowane było głównie przez usterki w konstrukcji dachu. Cała inwestycja kosztowała 346 milionów złotych.

To trzeba wybudować w ramach inwestycji:
• trasa główna klasy GP o długości ok. 11,90 km
• most przez rzekę Wisłę o długości 808,30 m
• 3 estakady o łącznej długości 1033,65 m
• most przez rzekę Struga Młyńska o dł. 25 m
• most przez rzekę Liwę o dł. 51,65 m
• wiadukt gospodarczy o dł. 31 m
• budowa 3 przejść dla zwierząt
• przebudowa skrzyżowania z drogą krajową nr 1
• budowa 3 skrzyżowań skanalizowanych, 2 skrzyżowań dwupoziomowych
• budowa 1 ronda na skrzyżowaniu z drogą nr 55
• budowa 17 dróg lokalnych i dojazdowych o łącznej długości 9,15 km

wsp. Aleksandra Sobolewska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto