Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn. Kilka zagrożeń dla budowy mostu na Wiśle

Rafał Cybulski
Wedle obietnic ministra Grabarczyka budowa mostu powinna trwać przynajmniej od kilku miesięcy
Wedle obietnic ministra Grabarczyka budowa mostu powinna trwać przynajmniej od kilku miesięcy Krzysztof Marianowski


Po ostatnich deklaracjach GDDKiA warto przyjrzeć się temu, co jeszcze może stanąć na drodze naszego mostu. Jedną z przeszkód nadal są ekolodzy

Kwidzyński most może się okazać jedną z najbardziej "zlustrowanych" ekologicznie inwestycji. W związku z licznymi zastrzeżeniami kilku organizacji ekologicznych proces uzgodnień środowiskowych na szczeblu gminy był maksymalnie wydłużony, a wcześniej swoje uwagi wnosiły też służby środowiskowe wojewody. Z kolei teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska będzie opiniowała wniosek o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej, a poza tym wciąż istnieje realna groźba, że rozpoczęcie inwestycji może storpedować decyzja sądu, który uzna racje ekologów, którzy w końcu i tak oprotestowali decyzje środowiskowe podpisane przez wójt Ewę Nowogrodzką.

Pierwszą instancją, która zajmuje się skargami ekologów jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze, które wciąż jeszcze nie wydało swojej decyzji. Potem ekologom pozostanie możliwość skarg na decyzje w WSA i NSA.

Jednak wtedy na placu budowy mogą już trwać prace. GDDKiA i przedstawiciele lokalnego samorządu wierzą, że spełni się właśnie taki scenariusz. 


- Z naszej strony nie widać żadnych przesłanek, by budowa nie miała rozpocząć się w deklarowanym terminie. Inwestycja została dobrze przygotowana, również pod kątem oddziaływania na środowisko - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.


Jeśli wszystko pójdzie po myśli GDDKiA, to przeprawa przez Wisłę ma zostać otwarta we wrześniu 2012 roku. 



Kalendarium


1993 - samorządowcy z Kwidzyna po raz pierwszy wspominają o konieczności budowy stałej przeprawy przez Wisłę

2002 - powstaje pierwszy projekt mostu. Mimo zapowiedzi składanych przez kilku ministrów rządu Leszka Millera na rozpoczęcie budowy zabrakło środków 

2005 - temat mostu powraca m.in dzięki naszej redakcyjnej akcji zbierania podpisów pod apelem do ówczesnego ministra transportu, Jerzego Polaczka. Minister też zapowiadał rychłe rozpoczęcie budowy, ale w efekcie do kosza trafił projekt, ponoć zbyt drogi.

2008 - powstaje nowy projekt. Ostatecznie wybrano konstrukcję extradosed. Minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk, ogłosił, że budowa rozpocznie się w 2009 roku. 

2009 - przeciwko konstrukcji typu extradosed protestowali najpierw obrońcy minoga rzecznego a potem ptaków. We wrześniu wójt Ewa Nowogrodzka podpisuje decyzje środowiskowe

2010 - w styczniu GDDKiA występuje o zgodę na realizacje inwestycji drogowej i zapowiada, że w kwietniu ogłosi przetarg. Budowa ma się rozpocząć w czerwcu



od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kwidzyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto