Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Robert Kalinowski, pełnomocnik prezydenta ds. śmieci wystosował list otwarty

BR
Robert Kalinowski, prezes Częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego i pełnomocnik prezydenta Częstochowy ds. ustawy śmieciowej wystosował list otwarty, w którym tłumaczy dotychczasowe posunięcia miasta w tej kwestii oraz rekomenduje naliczanie opłat na podstawie zużytej wody.

Częstochowa, 23 stycznia 2013 r.
List otwarty
w sprawie zmiany systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który samorządy gminne zobowiązane są wprowadzić w związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyjętą przez Sejm RP i podpisaną przez Prezydenta RP.
Powyższy akt prawny zobligował samorządy gminne do przygotowania szeregu uchwał. Zgodnie z decyzją Rady Miasta Częstochowa przygotowanie uchwał dotyczących systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w naszym mieście powierzone zostało Częstochowskiemu Przedsiębiorstwu Komunalnego Sp. z o.o.
Projekty uchwał przygotowano w oparciu o wiedzę i doświadczenie pracowników CzPK w zakresie funkcjonowaniu rynku odpadów w Częstochowie, wzbogacone o konsultacje ze wszystkimi przedsiębiorcami odbierającymi odpady komunalne, zarządcami spółdzielni mieszkaniowych, Radami Dzielnic i mieszkańcami Częstochowy.
Projekty uchwał przedłożone zostały Radnym Miasta Częstochowy i to do nich należy uchwalenie ich w wersji akceptowanej przez większość Rady Miasta, zgodnej z interesem publicznym i społecznym.
W przypadku, gdyby Radni Miasta Częstochowy nie przyjęli stosownych uchwał, system gospodarowania odpadami w Częstochowie wprowadzi Wojewoda Śląski zarządzeniem zastępczym.
Informacja na temat konsultacji społecznych
Celem przeprowadzonych przez Biuro Inicjatyw Lokalnych i Konsultacji Społecznych UM było zapoznanie mieszkańców miasta Częstochowy z nowymi regulacjami prawnymi, z nowymi zasadami gospodarowania odpadami komunalnymi oraz zebranie opinii mieszkańców na temat metody naliczania opłat za wywóz i gospodarowanie odpadami komunalnymi (spośród 4 metod dopuszczonych w ustawie).
W konsultacjach opinię wyraziło 3153 osoby, a kilkaset wzięło udział w ponad dwudziestu spotkaniach konsultacyjnych. Jest to jeden z najlepszych wyników wśród miast, które w ogóle zdecydowały się prowadzić w tej sprawie dialog z mieszkańcami.
Odbyły się również rozmowy z przedsiębiorcami świadczącymi usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz spółdzielniami mieszkaniowymi.
19 i 26 listopada 2012 r. zorganizowano spotkania z przedsiębiorcami i sporządzono z nich stosowne protokoły.
Uczestniczący w nich przedsiębiorcy nie wyrazili chęci przedstawienia kalkulacji oraz podania kwot za odbiór i transport odpadów z miasta, o czym częstochowscy radni byli informowani w trakcie obrad komisji Rady Miasta.
Przedstawiciele CzPK i Urzędu Miasta prowadzili też rozmowy z prezesami spółdzielni mieszkaniowych. Takie spotkania odbyły się m.in. 25 października (w siedzibie Częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w Sobuczynie) oraz 9 listopada 2012 r. - w ramach konsultacji społecznych w Urzędzie Miasta (z udziałem władz miasta).
Czynnie uczestnicząc w konsultacjach społecznych przedstawiciele CzPK wsłuchiwali się we wszystkie opinie częstochowian dotyczące wysokości ponoszonych opłat, problemów finansowych mieszkańców, ułomności i zalet dotychczasowego systemu.
Problemy zgłaszane przez mieszkańców były - w miarę możliwości - uwzględnione w trakcie prac nad organizacją systemu i kalkulowaniem jego kosztów.
Wysokość proponowanej opłaty wynika z przeprowadzonych kalkulacji wszystkich usług, jakie będą musiały zostać wykonane w związku z organizacją nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Taki obowiązek został nałożony na samorządy w związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyjętej przez parlament, a następnie podpisanej przez Prezydenta RP.

Problem podziału miasta na sektory w postępowaniu przetargowym

Wypracowana przez CzPK koncepcja systemu gospodarowania odpadami nie przewiduje dzielenia miasta na sektory.
Podział na sektory jest niekorzystny dla mieszkańców Częstochowy i spowoduje, że opłaty ponoszone przez mieszkańców za system gospodarowania odpadami komunalnymi, będą wyższe niż w przypadku zorganizowania jednego przetargu na całe miasto.
Niekwestionowaną zaletą zorganizowania jednego postępowania przetargowego - bez dzielenia miasta na sektory - jest stosunkowo wysoka wartość zamówienia, duża konkurencja pomiędzy firmami i - w konsekwencji - przy jednoznacznie ustalonych standardach usługi – możliwość uzyskania możliwie najniższej ceny rynkowej (zasada ceny hurtowej).
W takim postępowaniu przetargowym będą mogli uczestniczyć przedsiębiorcy z całej Polski, nie tylko firmy działające na terenie Miasta Częstochowy.
Jednocześnie brak podziału miasta Częstochowy na sektory nie powinien ograniczyć liczby firm odpadowych funkcjonujących na rynku lokalnym. Utworzenie wokół Częstochowy grup zakupowych (lublinieckiej, kłomnicko-mykanowskiej, zawierciańskiej), które skupiają po kilkanaście gmin każda, spowodowało, że w regionie będą zorganizowane co najmniej cztery duże postępowania przetargowe na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Będą mogły w nich uczestniczyć wszystkie firmy, odbierające odpady komunalne, posiadające na terenie Częstochowy lub okolic swoje bazy.
Trudno w tych okolicznościach przewidywać – już teraz - likwidację którejkolwiek dużej firmy odbierającej odpady, czy też ograniczenie liczby zatrudnionych.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku mniejszych przedsiębiorstw, które będą mogły obsługiwać gminy nie objęte dużymi postępowaniami przetargowymi, a także sektor gospodarczy (w zakresie odbioru odpadów poprodukcyjnych).
Podział Częstochowy na sektory może spowodować m.in. wzrost kosztów techniczno-organizacyjnych systemu poprzez konieczność szczegółowego śledzenia zarejestrowanych przez system GPS tras poszczególnych pojazdów odbierających odpady.
Trzeba też pamiętać, że zgodnie z ustawą, w przypadku podziału miasta na sektory, bez względu na wyniki postępowań przetargowych w poszczególnych sektorach i tak mieszkańcy Miasta Częstochowy płacić będą taką samą opłatę za system, uchwaloną przez Radę Miasta, uwzględniającą prognozowany, uśredniony koszt systemu gospodarowania odpadami komunalnymi ze wszystkich wyznaczonych sektorów.
Kwestia kalkulacji kosztów
Opłata za system gospodarowania odpadami komunalnymi dotyczy osób faktycznie mieszkających na terenie miasta, a nie osób w nim zameldowanych. Liczbę tę zadeklarują właściciele nieruchomości.
Zgodnie ze wskazaniami Ministerstwa Środowiska zawartymi w opracowaniu: ,,Wytyczne dla gmin dotyczące wdrażania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi’’, by nie doprowadzić do deficytu systemu dopuszczone jest zastosowanie 15% współczynnika niepewności.
Współczynnik ten nie jest stosowany z uwagi na ryzyko nieściągalności (nieskuteczność egzekucji), ale w związku z niedoszacowaniem systemu, przez co rozumie się niedoszacowanie liczby mieszkańców lub masy odpadów, skutkujące deficytem finansowym systemu.
Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne rekomenduje naliczanie opłat za system gospodarowania odpadami komunalnymi od ilości zużytej wody z danej nieruchomości.
Takie rozliczenie ma tą zaletę, iż jest mierzalne i nie wymaga zawyżania opłaty dodatkowymi współczynnikami niepewności. Ostateczną decyzję w sprawie metody podejmą jednak Radni Miasta Częstochowy.
Informujemy również, że – wbrew rozpowszechnianym opiniom - opłata ponoszona przez mieszkańców za system gospodarowania odpadami komunalnymi nie jest obciążona podatkiem VAT. W kalkulacji systemu uwzględniony został tylko VAT w kosztach wykonywanych usług, np. przez firmę odbierającą odpady, która wystawiać będzie miastu faktury z podatkiem VAT.
System gospodarowania odpadami dla Miasta Częstochowy nie zakłada generowania zysku dla budżetu gminy.
Kalkulacja opłaty uwzględnia natomiast zyski przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne (5%) oraz przedsiębiorcy zagospodarowującego odpady (2%). W naszym mieście, uwzględniając uwarunkowania społeczne, założono niskie poziomy zysku w porównaniu do powszechnie zakładanych w prowadzeniu rentownej działalności gospodarczej.
Wprowadzone znowelizowaną ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach koszty administracyjne są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania systemu i nie mogą być przenoszone na administracje osiedli mieszkaniowych bądź też na przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.
Opłata wnoszona przez mieszkańców za system gospodarowania odpadami komunalnymi stanowić będzie dochód gminy i to gmina rozdzielała będzie środki pomiędzy poszczególnych usługodawców z przeznaczeniem na konkretne, prawidłowo wykonane przez nich usługi.
Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia i przytoczone argumenty pozwolą lepiej zrozumieć koncepcję i kalkulację systemu gospodarowania odpadami w Częstochowie zaproponowaną przez zespół problemowy działający w CzPK, w związku z narzuconym samorządowi obowiązkiem wdrożenia znowelizowanej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
Z poważaniem
Robert Kalinowski
Prezes Częstochowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o.
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Częstochowy
ds. przygotowania procesu wprowadzania nowych zasad
gospodarowania odpadami komunalnymi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto